Kritická situace z letošního jara, kdy měli dopravci takový nedostatek řidičů, že museli dokonce škrtat spoje, už neplatí. „Řidiči od nás přestali odcházet a daří se nám nabírat nové. Hendikep se postupně daří snižovat,“ tvrdí dopravně provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček. Řekl, že od září se začnou redukované spoje vracet do jízdních řádů. Jde třeba o linku 28 do Bukovce nebo 32 do Černic.

Ředitel Ptáček potvrdil, že zaměstnancům byl vyplacen dvoutisícový stabilizační příspěvek, zvedly se jim mzdy a podle kolektivní smlouvy mají zajištěn jejich další nárůst od příštího roku o deset procent a od roku 2020 o dalších deset procent.

Přesto podnik stále ještě nemá plný stav. „Pořád nám chybí 33 řidičů trolejbusů a sedm řidičů autobusů. U tramvají problém nemáme,“ uvedl Ptáček s tím, že sedm nových řidičů právě prochází autoškolou na autobus a sedm na trolejbus.

Proč scházejí nejvíc šoféři trolejbusů? Je tam náročnější práce a nutná vyšší kvalifikace, protože jde o drážní vozidlo a manipulaci s trolejovým vedením.

Radnice, která PMDP posílá na provoz městské dopravy více než 800 milionů korun, musela podniku na platy zaměstnancům přidat. Šlo o 18,6 milionů Kč z přebytku hospodaření.

„Na stabilizační příspěvek, na odměny za přesčasy, na stravenky. Zvýšením benefitů se podařilo špatnou personální situaci částečně řešit,“ potvrdil ekonomický náměstek primátora Pavel Kotas (ČSSD).

Problém s řidiči má i největší krajský dopravce, společnost ČSAD. Z 410 řidičů jich chybí asi 25. „Je to poznat, hůře se plánují dovolené a museli jsme také zrušit některé dlouhodobější závazky. Konkrétně ve dvou případech nasmlouvaný svoz zaměstnanců,“ uvedl ředitel ČSAD Plzeň Jaroslav Vejprava.

Co se týká náboru zaměstnanců, musí mít řidič průkaz skupiny B a společnost mu umožní dodělat si skupinu D na autobus. O práci mají zájem i ženy. „Právě teď jsme uvedli jednu adeptku v Sušici,“ poznamenal Vejprava. V Plzni ženy řídí zejména tramvaje a autobusy.