„Doufáme, že si lidé uvědomí, že naše služba je tady kvůli případům akutního ohrožení zdraví. Když si nás někdo zavolá jen kvůli úspoře poplatku, tak mohou naše služby chybět jinde, kde jde opravdu o život,“ uvedl ředitel záchranné služby v Plzni Ivo Rada. „Protože sázíme na zdravý rozum lidí, ani jsme záchranku neposilovali personálně,“ dodal Rada s tím, že je navíc velmi obtížné lékaře na trhu sehnat.

Ředitel se obává i zneužívání linky 155, kde by mohli lidé po Novém roce žádat o radu, aby nemuseli na pohotovost. „Radit bezplatně po telefonu by měli od Nového roku na pohotovostech, ve spojení s pacienty by měli být i praktičtí lékaři. Ti mají v novém systému plnit funkci rodinných lékařů, které mohou jejich pacienti žádat o radu. Měli to v popisu práce i nyní, ale mobil praktika v diáři pacienta byl spíše výjimkou,“ podotkl Rada.

Ministerstvo zdravotnictví se zneužívání záchranek nebojí. „Nemůžeme samozřejmě vyloučit, že se ojediněle objeví lidé, kteří jsou natolik bezcharakterní nebo hloupí, aby zneužili zdravotnickou záchrannou službu. Nepředpokládáme ale, že by devadesátikorunový poplatek za pohotovost vedl k hromadnému zneužívání záchranek,“ uvedl Tomáš Cikrt, ředitel odboru komunikace s veřejností ministerstva zdravotnictví.

Ministerstvo kvůli možnému zneužívání služby vyzvalo zdravotní pojišťovny, aby zřídily speciální telefonní informační linky. Zde mohou pacienti konzultovat situace, kdy si nejsou jisti, zda je či není dostupná pohotovost nebo zda mají využít záchranné služby.

„Ministerstvo nehodlá zavádět nějaké zvláštní restrikce, protože by mohlo dojít k ohrožení života pacientů. Jsme přesvědčeni, že se Češi neliší od jiných národů natolik, aby zrovna u nás způsobily poplatky nějaké zvláštní vážné problémy,“ doplnil Cikrt.