Až 11 milionů korun má stát vybudování nového obratiště trolejbusů, které chce město vybudovat v Černicích. Sem jezdí desítky let trolejbusy č. 13 a otáčejí se na návsi, některé pokračují dál do obchodního centra Olympie. To se má ale změnit.

Nově by měla trolejbusová točna vzniknout na okraji obytného území ve výrobní zóně. To znamená že všechny trolejbusy přejedou přes náves, kde nyní končí a obrátí se až na okraji výrobní zóny, kde vznikne nová silnice propojující ulice K Cihlenám a V Hliníku. Ty trolejbusy, které budou dál pokračovat k Olympii, nové obratiště minou a zajedou až k nákupní zóně.

Náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL) upozorňuje hlavně na současnou nevyhovující točnu. „Stávající obratiště umístěné v prostoru návsi, je prostorově velmi omezené, což negativně ovlivňuje i jeho dopravně technické parametry," uvedl Náhlík s tím, že obratiště bylo vybudováno ještě za socialismu a rozhodně rozhodně nenaplňuje nutné provozní požadavky. Trolejbusy se navíc točí uprostřed rodinných domků, k těm nejbližším je to jen několik metrů.

Studie nového obratiště a silnice

Se stavbou se zatím ale nezačne, aktuálně je hotová teprve studie tohoto nového dopravního řešení. Dopravním podnikům by měla ušetřit až 2500 ujetých vozokilometrů ročně, což podle Náhlíka znamená úsporu až 200 tisíc korun. Náměstek připustil, že pro některé ojedinělé části okrajové zástavby v Černicích se sice prodlouží docházkové vzdálenosti, ale jejich délka je prý pro tento typ území přiměřená.

Co se bude ale v souvislosti s novým obratištěm stavět už v příštím roce, je trakční měnírna pro trolejbusové linky č. 10 a 13 v hodnotě 61,8 milionu korun bez DPH. Na financování se budou podílet Plzeňské městské dopravní podniky a radnice. Tato stavba je nutná, protože umožní úpravu trolejbusové trati. Vybudována bude u trolejbusové zastávky Generála Lišky.

Náklady na nové obratistě jsou předběžně odhadnuty na částku přibližně 11 milionů korun. Zahrnují vybudování nové komunikace a také parkovacích stání, chodníků, odvodnění, veřejného osvětlení, zastávek, zeleně, ale i například sociálního zázemí pro řidiče.

Porovnání dosavadní trasy (na levé mapce tmavě modrá) a nově plánované kratší verze (na pravé mapce růžová)

Porovnání dosavadní trasy (na levé mapce tmavě modrá) a nově plánované kratší verze (na pravé mapce růžová) - klikněte pro zvětšení