Město, které v boji o titul uspěje, totiž získá větší prestiž a měl by do něj proudit větší počet turistů. „Samozřejmě je teď období krize, takže budeme rádi, když ten poměr bude jedna ku čtyřem nebo ku pěti, ale zase na druhou stranu situace se vylepšuje, takže nevíme, jak to bude vypadat za pět let,“ říká ředitel plzeňské kandidatury Milan Svoboda.

Těžit by z toho tak měli především lidé, kteří pracují v cestovním ruchu. Větší tržby by tak měli mít například cestovní kanceláře, taxikáři, hospody a samozřejmě ubytovací zařízení. A ta odvádí poplatky městu.

Jako příklady úspěšných kandidátů Svoboda uvádí města Liverpool, Glasgow, Graz nebo Linz. „Tam to zvládli opravdu dobře. Příliv turistů tam byl po získání titulu značný. Přínos pro turistiku je ověřený, ale není to jen o téhle oblasti, připojují se k tomu i další,“ informuje Svoboda.

„Přínos tam samozřejmě vidím. Neumím ho kvantifikovat, ale rozhodně by nám to pomohlo. Vždycky, když se v Plzni pořádá nějaká větší akce, přinese to více zákazníků. Takže pokud by se díky titulu nějaké konaly, určitě by to bylo dobře. Lidé, co přijedou, někde spát musí,“ říká generální ředitel hotelu Angelo Pilsen Vladimír Novák. Do projektu se hotel zapojil například při happeningu na Americké třídě.

Podobně to vidí také majitel několika plzeňských hospod a restaurací Viktor Starý. „Kandidaturu samozřejmě jako občan Plzně sleduji. Myslím si, že by to městu pomohlo a vítězství mu přeji. Kdyby se do Plzně podařilo dostat více turistů, bylo by to určitě prospěšné. Když teď byl Pilsner Fest, město ožilo. Takových příležitostí ale bohužel moc není,“ sděluje Starý.

Tým Plzeň 2015 vyzval firmy ke spolupráci na kandidatuře. „Ale není to jen v rovině deklarací. Podnikatelé většinou bývají opatrní, než vám na něco slíbí peníze. Spíše čekají, jak to dopadne. Jsem rád, že tady se nám podařilo domluvit dotace na konkrétní akce. Tak například Škoda JS přispěla na projekt Plzeňské ikony, Plzeňská teplárenská zase na slavnostní spuštění kašen na náměstí Republiky,“ říká ředitel Svoboda.

S kandidaturou spolupracují například také Škoda Holding, Lasselsberger nebo Plzeňský Prazdroj. „Kulturní akce, které v pivovaru pořádáme, propagují Plzeň jako kandidáta na EHMK. Jedná se například o Léto s Prazdrojem nebo Pilsner Fest. Kromě toho podporujeme kandidaturu Plzně také na pivních táccích. Jestliže Plzeň uspěje, budeme ji propagovat jako Evropské hlavní město kultury na baleních piv,“ říká mluvčí pivovaru Jiří Mareček.

„Jednali jsme i s hospodářskými komorami. Prezentovali jsme projekt před jejich členy, někteří z nich přišli s nápady. Čím konkrétnější obzory kandidatura dostává, tím mají společnosti větší zájem,“ dodává Svoboda.

V ekonomické části přihlášky na EHMK je podle něho popsána strategie sponzoringu. „Jedním z opatření je Klub 2015. Je to zatím pracovní název. Sdružoval by podnikatele, kteří podpořili kandidaturu. Měli by třeba nárok na volné vstupenky na různé akce. Zároveň by se tam mohli setkávat mezi sebou, ale také s vedením města nebo kraje,“ doplňuje Svoboda.

Dalším ekonomickým impulzem spojeným s kulturním titulem je výstavba projektů, které jsou rovněž součástí přihlášky. Mezi ně patří například nové divadlo nebo galerie. „Znamená to veřejné zakázky pro stavební firmy. S tím jsou spojené další efekty, jako je třeba vyšší zaměstnanost,“ konstatuje.