Důvod? Mezi kolejemi jsou tu až osm centimetrů vysoké hrboly. Třemošenský přejezd přitom není na Plzeňsku jediný, který může pro podvozek sportovního vozu znamenat zkázu.
„Vím, že hlavně na té části přejezdu, která se využívala jako vlečka, je velký hrbol, ale jel jsem v koloně a při kraji zrovna nějaký děda tlačil kolo, takže nebylo moc kam uhnout,“ popisuje událost muž, kterému se víkendový výlet prodražil zhruba o pět tisícovek. „Určitě nejsem sám, podívejte se na ty rýhy vyryté v asfaltu těsně před a za přejezdem. To je samozřejmě od podvozků,“ dodal Drábek. Odškodnění podle svých slov žádat nebude. „Stejně by se to táhlo několik let a nakonec by řekli, že si za to můžu sám,“ povzdechl si Drábek.
Za stav železničních přejezdů u nás zodpovídá Správa železniční dopravní cesty, a to včetně asfaltového povrchu do vzdálenosti čtyř metrů od kolejnice. Její mluvčí Pavel Halla Deníku sdělil, že o problému dobře ví. „V Česku je devět a půl tisíce přejezdů a jejich údržba je nesmírně náročná,“ vysvětlil Halla s tím, že správa letos řešila pouze jeden případ, kdy motorista žádal náhradu škody, kterou si způsobil právě na rozbitém přejezdu.
Vymáhání takové způsobené škody je podle právníka Marka Vodičky během na dlouhou trať. „Prokazování, že škoda byla způsobena výhradně špatným technickým stavem železničního přejezdu, je poměrně obtížné. Málokdo totiž při přejíždění přejezdu dodržuje předepsanou třicetikilometrovou rychlost, pak se samozřejmě nabízí otázka, zda řidič omezení dodržel, a pokud ne, tak jaký vliv rychlost na poškození vozidla měla,“ uvedl Vodička. Finance vynaložené na znalecké posudky, by prý ve většině případů přesáhly výši způsobené škody a i to může být podle právníka jeden z důvodů, proč se řidiči do takových sporů příliš nehrnou.
Kapitolou samou pro sebe jsou podle šoférů přejezdy na tratích, které už se k železniční dopravě nevyužívají. Jeden takový je například na silnici z Hadačky do Sedlce na severním Plzeňsku. I u něho se dají v asfaltu napočítat desítky rýh od podvozků aut.
Jezdím opravdu hodně a můžu říct, že v okolí vím o dvou přejezdech, přes které je lepší přejet krokem. Ten první je v Kralovicích na příjezdu od Žatce, druhý v Horní Bříze u keramičky,“ posteskl si profesionální šofér Ladislav Říha.
Jeho kolega Michal Krtička mu dává za pravdu a do seznamu kriticky rozbitých míst přidává ještě železniční přejezd u Mladotic, v Chlumčanech a v Tlučné směrem na Líně.