Stačí, když autem po cestě domů narazíte u silnice na stánkaře s bedýnkami ovoce a zeleniny, nebo máte souseda, který tento sortiment nabízí. Většina obchodníků prodává výpěstky a produkty z vlastní zahrady.

Takzvaní prodejci „ze dvora" se u spotřebitelů těší velké oblibě. Podle farmářů si zákazníci pochvalují hlavně to, že vědí, od koho zboží kupují.

Spolumajitelka moštárny a ekofarmy ve Stvolnech u Manětína Miroslava Hrušková si všímá, jak se řady zákazníků rok od roku rozšiřují. „Farmu provozujeme pátý rok. Vyrábíme a prodáváme deset druhů moštů. Raritou je ten s příchutí černého bezu," řekla Hrušková s tím, že v nabídce stojí i mošt s celerem nebo červenou řepou. Pětilitrová krabice nápoje vyjde na 160, 170 nebo 180 korun. Záleží na druhu. Během sezony je možné koupit i méně než pět litrů. „Když přijde zákazník a chce třeba litr a půl , tak mu do lahve odlijeme," uvedla.

Mošt je neředěný a nefiltrovaný. Specialitou farmy je prodej moštu v balení „bag in box", což je papírová krabice, ve které je plastový sáček s ventilem. Při stáčení se dovnitř nedostává vzduch, a proto nehrozí, že by se mošt zkazil. „Trvanlivost uzavřeného balení je minimálně půl roku a po otevření jeden měsíc," upozornila Hrušková.

Jablka pocházejí z tříhektarového sadu. Jako ekologičtí zemědělci odmítají chemické postřiky. Kromě široké nabídky moštů si mohou zájemci koupit jehněčí maso. „Na podzim zařazujeme do nabídky okolo deseti kusů," řekla.

Malí zemědělci a prodejci ze dvora mají svoje internetové stránky. Na webu www.najdisisvehofarmare.cz se mohou zaregistrovat, a být tak na očích spotřebitelů. Právě to udělal včelař Pavel Kovář z Chrástu. „Ročně prodám přibližně šest metráků medu," odhadl Kovář.

U řeky Střely v Dolním Hradišti postavil šestnáct úlů. Další dva zabírají místo doma na zahradě. Podle svých slov Kovář na trhy nejezdí. Prodej ze dvora stačí pokrýt poptávku.

Vyrazit na trh se sortimentem nebo výrobky z vlastní zahrady může každý zemědělec. Podle mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavla Kopřivy musí prodejci dodržovat podmínky, aby se potraviny nezkazily. „Pokud prodává sýry nebo uzeniny a hodlá s nimi vyrazit na trh, tak by na pultu měl vystavit pouze makety. Sortiment musí být v chladicím zařízení," informoval mluvčí.

Ovoce a zeleninu by měli trhovci ve slunečných dnech zakrývat deštníkem.