Skoro čtvrtina z nich však ve zkoušce neobstála. Podle předpokladů dopadli nejlépe gymnazisté, naopak největší problémy měli žáci učilišť a nástaveb. Zdá se, že letošní výsledky se nebudou od loňských výrazně lišit. Někteří ředitelé středních škol by proto uvítali dvě úrovně maturity z matematiky, jež bude od roku 2021 pro většinu mladých povinná.

Na plzeňském církevním gymnáziu teď skládá zkoušku dospělosti 65 oktavánů. Matematiku si zvolilo 32 jedinců a didaktické testy zvládli všichni. „Myslím, že pro naše žáky není matematika strašákem, zvládají ji bez větších obtíží. Dříve byla maturita exkluzivní, dnes jde o masovou záležitost. Firmy totiž tlačí na své zaměstnance, aby si dodělali určité vzdělání,“ míní ředitel Daniel Petříček.

Jak by podle něj mohla v budoucnu zkouška dospělosti vypadat? Jednoznačně by oddělil testování gymnazistů, jež by pojímalo širší záběr znalostí, a studentů středních odborných škol. „Pokud by si někdo chtěl zaměření studia po maturitě ještě změnit, musel by znovu absolvovat zkoušku dospělosti,“ nastínil Petříček.

Ilustrační foto.
Pozor na bankovky a účtenky. Obsahují nebezpečnou látku

Vyrovnat propad mezi výsledky jednotlivých typů škol navrhuje rovněž Jiří Dio, jenž vede klatovskou průmyslovku. „Maturita by neměla být pro všechny stejná, měla by být odstupňovaná. Nicméně my jsme zrovna technicky zaměření, takže v našem případě je matematika důležitá a tvoří základ pro další předměty,“ zdůraznil.

Dvě úrovně obtížnosti zkoušky navrhuje i ředitel Střední odborné školy a Středního odborného učiliště v Sušici Jaromír Kolář. „Jestliže zůstane pouze jedna varianta, vždycky dopadnou hůře žáci odborných škol a učilišť. Hodinové dotace jsou totiž různé, roli hraje právě typ školy“ uvedl. S jeho názorem souhlasila Věra Prantlová, která stojí ve vedení obchodní akademie a zdravotnické školy v Domažlicích. „Rozhodně bych ocenila dvě úrovně zkoušek,“ sdělila.

Změnu by uvítal též ředitel Střední školy živnostenské a Základní školy v Plané Josef Mára. Zatím si tady matematiku vybírá pouze zlomek žáků, právě kvůli obtížnosti. „Uvidíme, jaká nastane situace v roce 2021,“ obává se.

Naopak jednotnou maturitu z matiky by ponechala Drahomíra Rancová z gymnázia a střední odborné školy v Rokycanech: „Laťka by měla být nastavená pro všechny stejně. Je otázka, zda se některé školy nemají vrátit pouze k nabídce učebních oborů bez maturity.“