O tom, zda se po bulváru budou smět auta pohybovat tak, jako nyní, a nebo zda spodní část ulice bude průjezdná jen pro veřejnou dopravu, rozhodnou zastupitelé ve čtvrtek. A očekává se těsné hlasování, stejně jako vloni před Vánocemi, kdy zastupitelé pustili na Americkou auta ve zkušebním provozu. Teď jej mají vyhodnotit a rozhodnout znovu.

Plzeňští politici zůstávají i tentokrát rozděleni na dvě přibližně stejně velké skupiny. Jedna horuje pro zklidněnou třídu od Mrakodrapu k Elektře, kam nechce jinou než městskou dopravu pustit, druhá tvrdí, že auta na bulváru nezpůsobují žádné kolapsy, takže není důvod je odsud vyhánět. „Nevím, jak hlasování dopadne, těžko to odhadovat,“ krčí rameny plzeňský primátor Pavel Rödl (ODS). Sám trvá na zklidněné Americké třídě.

Zastupitelé už mají k dispozici dopravní průzkum vypracovaný Správou veřejného statku. Vyplývá z něj, že po rekonstrukci vjíždí na opravený bulvár méně aut než předtím i to, že průjezdná či uzavřená Americká nemá zásadní vliv na dopravu v okolních křižovatkách. „Lze to vyvodit z uskutečněných měření. Potvrdilo se, že před opravou projelo třídou průměrně 13 100 aut denně, po opravě počet klesl na 11 600 vozů,“ vysvětlil Rund. Ve zkušebním provozu se nenaplnily obavy z dopravních kolapsů, potíže hlásí jen Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), jejichž vozy nabírají na auty zaplněném bulváru několikaminutová zpoždění.

Co si myslí čtenáři Deníku

Má být Americká třída v Plzni průjezdná pro veškerou dopravu?

Ne. Jen pro MHD, aby se nezpožďoval její provoz.
Ne. Zklidnit celkovou situaci a dát přednost MHD.
Ne. Divím se tomu rozhodování, když zklidnění bylo plánováno od roku 1995 a je to v koncepci města.
Ne. Má sloužit jen MHD a zásobování v nočních hodinách (22 – 6 hodin), jako je tomu například v Mnichově a jiných městech. Dobře vymyšlenou rekonstrukcí je již nyní provoz aut omezen a myslím, že nikomu nevadí.
Ne. Bydlela jsem tam, po noční se nedalo vyspat.
Ne, zdržuje to MHD.
Ne. Americká třída byla rekonstruována jako pěší zóna. Tak nevím, co se stále řeší. Přeci mezi pěší zónou a dopravních ruchem je velký rozdíl. Pokud by měla být dopravní tepnou, nemuselo na ní být tolik parády.
Ne. Vážení zastupitelé, chodíte pro ulicích města denně pěšky? Asi ne, jinak byste na takovou hloupost nemohli přistoupit.
Ne. město a centrum obzvláště je pro lidi, ne pro auta!
Ne. Nedá se tam přejít, kravál nepočítaje. Není to ani na závodění na motorkách. Jen ať tam jezdí trolejbusy. Ten, kdo to projektoval, je blbec. Radnici zrušte, sedí tam jen pro peníze.
Ne. Kvůli špatnému životnímu prostředí a výfukovým plynům. Nemůže se větrat v bytech.
Ne. Plzeň nutně potřebuje pěší zónu, auta se v Plzni zneužívají a v 80 procentech v nich sedí jen šofér. Obchody nechť se zásobují v noci!
Ne. Pouze pro zásobování a MHD. Vše je přece upraveno jako odpočinková zóna.
Ne. Ať je to klidová zóna pro korzování, pro MHD a zásobování. Ne pro normální provoz.
Ano. Pokud to nebude brzdit městskou dopravu.
Ano. Jako rozená Plzeňačka zde trvale bydlící preferuji průjezdnou Americkou a zklidnění sadů před Besedou, kde se konávaly oblíbené koncerty každý čtvrtek.
Ano. Nové provedení i projekt s kruhovým objezdem počítal s automobilovou dopravou. Lze dát omezení pro vozidla do 3,5 tuny.
Ano. Ale zakázat pro kamiony a nákladní auta. Americká třída navazuje na Tylovu ul. a na druhé straně kolem nádraží na Rokycanskou. Pěší zónu udělat v Kopeckého sadech a tam zakázat provoz automobilů.
Ano. Kvůli dostupnosti pošty ve Škroupově ulici.