"Celkový počet vystavených exponátů dosahuje bezmála 900 předmětů. Představujeme několik řad, které firma Lesney vyráběla," uvedla Helena Koenigsmarková, ředitelka Uměleckoprůmyslového musea v Praze, jež angličáky zapůjčilo. Lidé uvidí průřez od prvních hraček přes sérii 1-75 neboli miniaturní modely aut, řadu Superfastů čili aut s extra rychlými koly, Major Packs a King Size tedy řady aut větších rozměrů, stavební a zemědělské stroje až po speciální kolekce Gift Sets nebo řadu "38".

"Skoro každý, kdo prožíval mládí v Československu v 70. a 80. letech minulého století, doma nějakého toho angličáka měl. I na to tato výstava upozorňuje, krom úžasné produkce," uvedla.

První angličáky se dělaly do krabičky od sirek, společnost Lesney se přitom inspirovala krabičkami Norvic, které tehdy vyráběla československá firma SOLO Sušice. "Tato idea také odlišila značku Matchbox od produkce jiných firem specializovaných na podobný typ hraček. Zároveň bylo v poválečné Anglii žádoucí vytvořit hračky, jejichž cena by byla úměrná možnostem kapesného i dětí z chudších vrstev, ve Velké Británii se pro takové hračky vžil název penny toys," uvedla Koenigsmarková.

Původně se modely prodávaly jako hračky pro děti, řada veteránů uvedená na trh v roce 1956 pak byla prezentována jako sběratelský artefakt pro dospělé. Do Československa se angličáky dostávali hlavně přes takzvaný Tuzex, lidé si tehdy autíčka mezi sebou měnili, byl to také jeden z nejoblíbenějších dárků od známých a příbuzných žijících v zahraničí.

Podle Jana Mergla, náměstka pro sbírky a odbornou činnost Západočeského muzea, jedny z nejraritnějších sběratelských autíček jsou právě ta, která se vozila do Československa. "Vozili sem zkušební série, mělo to třeba trochu jiný barevný odstín, spíš takový odpad, a to jsou ty nejvzácnější," uvedl.

Kompletní kolekce Uměleckoprůmyslového musea tvoří kolem 2000 modelů, instituce je získala nedávno ze dvou soukromých sbírek. Nikde ve veřejných sbírkách podobně ucelená kolekce angličáků neexistuje.