Zatím jde spíš jen o akademické debaty a společné prohlášení, že zástupci obou institucí budou na klíčové plzeňské dopravní stavbě spolupracovat. V březnu o tom hodlají podepsat memorandum.

„Na obou stranách je vůle okruh společnými prostředky dostavět. Ale zatím nejsou známé ani podmínky budoucích evropských dotací krajům, ani cena, protože není projekt ke stavebnímu povolení," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD) s tím, že memorandum bude obecnou dohodou a musí ho schválit obě zastupitelstva. Město zatím ani nevykupuje pro dopravní stavbu pozemky.

První část okruhu se začala stavět vloni a vede od Borských polí k silnici v Křimicích. Stavba je dlouhá 2,1 kilometru a přijde na téměř miliardu korun, dokončena má být v září 2014.

Právě připravovaná druhá etapa je důležitá proto, aby budoucí okruh mohl ulevit dopravě ve městě. Od Křimic totiž povede na Severní Předměstí ke Globusu. Řidiči mířící od Klatov se pak po hotovém obchvatu dostanou rychleji na Karlovy Vary a Most.

Celý okruh (dlouhý 5,4 kilometru) by se měl zprovoznit v roce 2020 a měl by odvést velký podíl dopravy z hlavních ulic Klatovská a Karlovarská směřující přes centrum Plzně.

Plzeňský kraj počítá s tím, že na stavbu vydá jednu miliardu korun s většinovou dotací EU. Dalších 500 milionů Kč na stavbu dá město, zejména na napojující silnice na Vinice a Radčice a dále na chodníky, zeleň a osvětlení. „Dalších až 180 milionů korun dáme na výkupy stovek pozemků. Peníze zatím v rozpočtu nejsou," řekl náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD).

Opozice kritizuje, že nad druhou etapou stavby radnice zatím spíš přešlapuje. „Je třeba určité koordinace. Stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic stále pracuje na variantě průtahu městem, tedy úplně jiné stavbě, o které se jednalo před lety. Na ni se vypracovává tzv. EIA, tedy posouzení jejího vlivu na životní prostředí," upozornil plzeňský zastupitel Michal Vozobule z TOP 09.

Průtah měl odvést dopravu z centra města, hlavně z Klatovské třídy, a znamenal v podstatě přesunutí aut na novou silnici asi půl kilometru kolem autobusového nádraží a Kalikovského mlýna na Severní Předměstí.

Na západní okruh čekají lidé z Roudné, protože by mohl znamenat konec plánů se stavbou silnice přes jejich čtvrť, již město prosazuje. Místní proti komunikaci už 15 let bojují.