Plzeňská fakulta letos přijala přes 1500 studentů bakalářského a navazujícího studia, za čtyři roky je to o 275 víc. „Přijímat můžeme ale stále přibližně stejně uchazečů. Na některé obory je přitom více než desetinásobný převis zájemců,“ uvádí děkan.

Spoluautorka výstavy Linky komiksu v Západočeské galerii v Plzni Eva Bendová.
Od Alše k Saudkovi. Nová výstava seznámí návštěvníky s linkami komiksu

Fakulta, kde v posledních letech promuje zhruba 200 budoucích učitelů ročně, letos opět zorganizovala vlastní dotazníkové šetření mezi absolventy všech oborů, tedy učitelství pro mateřské školy, pro první a druhý stupeň základní školy a pro střední školy. V minulých dvou letech vrátilo dotazník 96 procent mladých učitelek a učitelů, v tom letošním 98 procent.

Děkan FPE Pavel Mentlík.Děkan FPE Pavel Mentlík.Zdroj: ZČUPodle Pavla Mentlíka z dotazníkového šetření vyplývá mj. i fakt, že se snižuje podíl absolventů učitelských programů, kteří jdou pracovat mimo obor. Do škol jich poslední tři roky nastoupilo přes 85 procent. I z tohoto důvodu děkan odmítá mýty o pedagogických fakultách, že by mladí lidé studovali bez propojení s praxí.

„Výrazná změna nastala mezi roky 2019 a 2020, kdy stoupl podíl absolventů zůstávajících ve školství o 16 procentních bodů. Od té doby se tento podíl drží na přibližně stejné úrovni. U absolventek a absolventů programů Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro 1. stupeň základní školy jsme v letošním roce zjistili, že ze sta procent budou učit na stupni školy, pro který na fakultě studovali. Učitelství se stává atraktivní profesí. Navíc je to práce s mladými lidmi, která je naplňující, takže v tom hodně mladých vidí smysl," říká dále děkan, podle kterého se fakulta také zaměřila na svoji propagaci na sociálních sítích.

Letošní absolventi učitelství pro mateřské školy a pro první stupeň podle něj učí dokonce všichni. „U druhého stupně to je 93 procent a u absolventů učitelství pro střední školy jich na odpovídající stupeň školy nastoupilo 59 procent. Zajímavé je, že 90 procent z nich zůstává u výuky svých oborů, jen nastupují na jiný stupeň školy, než pro který studovali," dodává Mentlík.

Helena Macháčková představuje Rakytníkový sirup od Macháčků
Podnikatelka z Plzeňska vyrábí džemy i sirupy. Teď kvůli krizi propouští

„Z našich několikaletých šetření vyplývá, že přes 75 % absolventů učitelských oborů již v průběhu studia učí na školách," uvádí dále děkan, podle kterého se jim fakulta snaží vyjít vstříc, i když systematicky tento problém vyřešený zatím není. Jak Mentlík říká, dojde někdy i k tomu, že výuka ve školách koliduje s výukou na fakultě. „Absolvent fakulty samozřejmě není totéž jako zkušený učitel s praxí. Připravenost našich absolventů na výuku na školách se ale zlepšuje. Je možná otázkou, zda jsou všechny školy připraveny na ně,“ uzavírá děkan.