Jak konkrétně si město s obrovskými splátkami spočtenými do roku 2040 poradí? Současná vládní koalice si s miliony lámat hlavu nemusí – první splátka za budovu depa (cca 98 milionů korun) bude totiž aktuální až v polovině roku 2015, tedy až po dalších komunálních volbách.

Údržbáři zatím zůstanou, kde jsou

„Splátky máme odloženy do doby, než bude depo postaveno. Budeme ale splácet peníze za údržbu vozové základny dopravního podniku," vysvětluje ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký. Jedná se o 236 milionů korun, teď peníze radnice posílá dopravním podnikům na údržbu prostřednictvím úhrady tzv. prokazatelné ztráty, což nyní ročně i s dalšími náklady dělá zhruba 750 milionů korun.

Od 1. ledna 2013 přejdou zaměstnanci údržby, které dnes živí Plzeňské městské dopravní podniky, pod nového zaměstnavatele. Zatím ale budou opravovat vozy dál v areálu v Cukrovarské ulici, a to do poloviny roku 2015, kdy bude nové depo postaveno. Tam se pak nastěhuje lehká a těžká údržba autobusů a trolejbusů, těžká údržba tramvají zůstane na Slovanech. „Do Škodovky nevedou koleje, takže tramvaje by se tam musely složitě přemisťovat. Pokud bychom chtěli těžkou údržbu tramvají ve Škodovce, muselo by depo vypadat ještě jinak a bylo by dražší," míní Zrzavecký.

Depo na hypotéku

Podle podkladů z výběrového řízení má přejít vlastnické právo na depo za 25 let. „Máme ale dopis vítěze, který zakázku získal, že je připraven převést budovu depa na město dříve," říká Zrzavecký. „Jsme ochotni areál předat do majetku dopravních podniků v roce 2017," potvrzuje generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard. Stejně tak je Škodovka připravena zkrátit dobu poskytování údržby z 29 let na deset let. Vlastně by to znamenalo, že by se město stalo po deseti letech vlastníkem budovy depa a splácelo ho ´na hypotéku´.

Primátor Martin Baxa zdůraznil, že splácení město ´utáhne´. Argumentuje tím, že z 12 miliard je podstatná většina určena na opravu a údržbu flotily dopravního podniku po dobu 29 let. „Bez tohoto projektu by město zaplatilo za údržbu ještě vyšší sumu," prohlásil Baxa. Připomněl i úspory, které bude muset vykázat dopravní podnik. Plánovaná 98milionová splátka města by se tak měla snížit na zhruba 65 milionů korun.

Fakta o plzeňské zakázce století

- O nutnosti vybudovat pro Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) nové depo mluví politici v Plzni od 80. let minulého století.

- Současná základna pro trolejbusy a autobusy v Cukrovarské ulici je už v nevyhovujícím stavu, tramvaje mají zázemí na Světovaru.

- Nejprve se hovořilo o možnosti postavit novou technickou základnu na pozemcích města v Zátiší, později se začalo hovořit o tom, že by depo mohlo vyrůst v areálu Škodovky.

- Z výběrového řízení vyšlo vítězně sdružení firem Škoda Service City, kde figuruje např. plzeňská Škoda Transportation a Škoda Electric.

- Vystaví depo za 11,99 miliardy korun, z toho 10,5 miliardy připadne na veškerou údržbu vozového parku PMDP, na 1,5 miliardy vyjde výstavba samotné vozové základny.

- Město by mělo Škodovce splácet 12 miliard korun 29 let.

- Pod Škodovku přejde cca 240 lidí dnes zaměstnaných v PMDP.

- Obrovské splátky města a dlouhodobé zadlužení kritizuje Ministerstvo financí včetně ministra Miroslava Kalouska.

- První roky zaplatí město jen za údržbu vozového parku (zhruba 240 milionů korun), splátky na depo jsou odložené do doby, než bude budova stát. Poté se k této sumě přidá ještě 98milionová roční splátka za samotné depo.

Za dopravu může město dát i miliardu

Martin ZrzaveckýNáměstek primátora Martin Zrzavecký vysvětluje okolnosti kolem nového depa.

Jak jsou nastaveny splátky?
Město začne splácet od poloviny roku 2015, v prvním roce to bude 57 milionů korun, od roku 2016 to bude 98 milionů korun. To je čistě splátka za to, že nám Škodovka postaví depo. Na této částce se ale bude podílet i dopravní podnik.

Jaký bude jejich podíl?
Měl by být asi 35 milionů korun ročně, což je částka, kterou bude muset ušetřit.

Nemůže se naopak stát, že za nějaký rok dopravní podnik přijde a řekne: Máme luxusní depo, velmi kvalitní vozy, a abychom to všechno udrželi, potřebujeme přidat?
Je třeba si uvědomit, že rostou provozní náklady – ceny pohonných hmot i energie. Pokud bychom měli udržet kvalitu veřejné dopravy, a my jsme se k tomu zavázali, tak náklady na dopravu budou v roce 2020 jen na straně města kolem miliardy korun ročně. Dnes je to 750 milionů. Zastupitelé se zavázali, že výkon PMDP neklesne pod 15,1 milionu naježděných vozokilometrů.

Ptám se, zda existuje částka, kterou už za provoz dopravního podniku nebudete ochotni dát. Řekněme například právě miliarda ročně.
Celé to souvisí s tím, jak se bude vyvíjet ekonomika naší republiky. Musím říci, že žádný takový strop nemáme stanoven.

Škodovka na údržbě vydělá až deset procent

Josef BernardGenerální ředitel Škody Transportation Josef Bernard tvrdí, že pětiletá zakázka by zajímavá nebyla.

Kolik Škodovka na depu vydělá?
Z výstavby nemáme vůbec nic, jen rizika, jestli to uděláme včas, jestli udržíme dotaci a jestli to postavíme tak, jak to chce město. Děláme to jen kvůli tomu, že se můžeme dostat k servisu tramvají, autobusů a trolejbusů. Kdyby to bylo nastavené stylem ´postavte, my vám to budeme 29 let splácet a pět let si za to můžete servisovat vozidla´, myslíte si, že by to pro nás bylo zajímavé? Určitě nebylo.

Jaký zisk bude z tohoto kontraktu sdružení firem kolem Škodovky mít?
Myslím, že jsme schopni na servisních pracích vydělávat standardně kolem 7-10 procent.

Je to pro vás výhodné?
Ano. Kde zhodnotíte peníze o deset procent? Uložit je do banky za 2,5 procenta?
Mluví se o tom, že se touto zakázkou zvýší hodnota Škody Transportation, a vy ji obratem prodáte…
To vám vymlouvat nebudu. Každý kontrakt, který získáme, nám zvyšuje hodnotu firmy. O tom, že by se Škodovka prodávala, není řeč. O prodeji nic nevím, vylučuji to, ale i když to bude jiný podnik, pořád tam budou dělat škodováci.