Vyplývá to z unikátního celorepublikového průzkumu společnosti SODATSW, který v březnu zmapoval stav učeben informatiky a zabezpečení počítačů na českých školách.
„Přestože náklady na odbornou správu již nejsou tak vysoké jako dříve, mají počítače v tuzemských školách navíc stále na starosti zástupci pedagogického sboru,“ uvedla Klára Navrátilová z obchodního oddělení SODATSW s tím, že samostatné IT techniky základky většinou nezaměstnávají.
„Celá třetina českých škol pak dokonce nechrání svá data vůbec,“ doplnila Navrátilová.
Žáky při hodinách, v nichž pracují s výpočetní technikou, podle průzkumu nejvíce láká internet a s ním související vyhledávání informací, používání e–mailu nebo sociálních sítí, nejčastěji Facebooku.
Čtvrtina školáků pak ráda upravuje fotografie, videa nebo hudbu.
Například s používáním facebooku mají ale žáci na většině škol smůlu – z počítačů se na populární sociální síť nepřipojí.
„Facebook je na naší škole blokovaný úplně, stejně jako další webové stránky, které žáci nemohou otevřít. Na monitorování počítačů máme program a žáky během hodin sleduje samozřejmě také učitel,“ uvedla zástupkyně ředitele Základní školy Nýřany Jaroslava Fulínová.
Gymnázium v jihoplzeňských Blovicích studenty a studentky hlídá také.
„Vedeme blacklist nežádoucích stránek a zároveň s tím používáme také program Správce třídy. Je to software, který učiteli umožňuje nejen sledovat, co který žák na počítači právě dělá, ale také mu dovolí s žákovým počítačem manipulovat. Když si například student otevře Facebook, učitel může pod jeho jménem napsat jakýkoliv příspěvek nebo vzkaz, což se nám už osvědčilo,“ konstatoval zástupce ředitelky gymnázia Pavel Vlach.