Podle nich by se měla záchranka z důvodu možné výstavby podnikatelského parku, tzv. gigafactory, přesunout do Karlových Varů. Hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták a primátor města Plzně Roman Zarzycký proto zaslali společně otevřený dopis ministrovi průmyslu a obchodu Josefu Síkelovi a ministrovi zdravotnictví Vlastimilu Válkovi.

V dopise se mimo jiné píše: „Společně žádáme vládu ČR, aby dostála svým slibům a otevřeně a veřejně odmítla informace publikované v médiích, že armádní letecká záchranná služba bude přemístěna z Plzeňského do Karlovarského kraje, který je méně osídlený a nedisponuje fakultní nemocnicí. Vyzýváme a žádáme proto ministry Josefa Síkelu a Vlastimila Válka, aby konkrétně odpověděli na naše dotazy, které se bezprostředně týkají setrvání armádní letecké záchranné služby v Plzeňském kraji a zajištění bezpečnosti občanů kraje.“

Zdroj: Deník/Zdeněk Vaiz

Jde v nich především o to, kdo bude v dalších letech provozovat leteckou záchrannou službu v Plzeňském kraji. Zda bude služba fungovat nepřetržitě v denních i nočních hodinách a kam bude armádní letecká záchranná služba přemístěna z letiště v Líních, pokud o tom stát v souvislosti se stavbou gigafactory uvažuje.

Armádní letecká záchranná služba funguje v nepřetržitém provozu a společně s Fakultní nemocnicí Plzeň je nyní nedílnou součástí záchranného systému Plzeňského kraje. Její největší devízou je nepřetržitý provoz, tedy provoz jak v denních, tak nočních hodinách. Tím se zásadně liší od obdobných služeb neprovozovaných českou armádou na území ČR. Jako dosavadní možné varianty vytipované pro sídlo záchranky byly dosud ve hře například lokality poblíž Zbůchu, plzeňská Lhota nebo Košutka.

Vrtulník W-3A Sokol Letecké záchranné a pátrací služby Armády ČR.
Letecká záchranka by se mohla stěhovat z Líní do Varů. Nepřijatelné, zní v kraji

„Společně učiníme všechny kroky, aby byla Letecká záchranná služba Armády České republiky v Plzeňském kraji zachována. Její možné přesunutí považujeme za nesystémové a v rámci záchranného systému za zcela zbytečné hazardování s lidskými životy našich občanů. Totiž žádný podnikatelský záměr nesmí nijak ohrozit provoz nebo kvalitu služby zachraňující lidské životy,” prohlašují na závěr hejtman a primátor.

Zatím se o osudu letiště Líně a stavbě gigafactory stále rozhoduje, Volkswagen, který o stavbě obří továrny na baterie do elektroaut uvažuje, má na výběr mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem. Vláda ČR stavbu podporuje a investici ve výši 120 miliard považuje pro automobilový průmysl za klíčovou.