Lidem, kteří odtud do Plzně pravidelně dojíždějí, se tak náklady na cestu zdvojnásobí. A nebude to apríl. Dnes platí tito lidé za měsíční jízdné 390 korun, od dubna cena vyskočí na 770 korun.

„Zahrnutí těchto obcí do vnitřní zóny byla dlouholetá anomálie, která ani nebyla podle zákona v pořádku,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD), proč se zóna P zmenší. Dodal, že těchto sedm vyvolených mělo dosud oproti jiným obcím obrovskou výhodu. „Losinští vidí do Černic stejně jako Vejprničtí do Skvrňan, Losiná ale ve vnitřní zóně nebyla. Teď se alespoň podmínky vyrovnají.“

Lidé jsou z chystané změny už teď zmateni. „Jak to bude vypadat. Bude mi jízdenka, kterou si koupím v Plzni, platit jen na Skvrňany, a pak dostanu nějakou jinou?“ ptá se například Jitka Jandová, která autobusy hromadné dopravy jezdí do Tlučné a zpět. Podle ředitelky společnosti POVED, která má veřejnou dopravu v kraji na starosti, se trasy autobus MHD nezmění. „Jen bude nutné v hraničních zastávkách koupit doplatkovou jízdenku,“ upřesňuje Zdeňka Kmochová. Na cestě do Chrástu bude takovým místem Zábělá.

Nutnou investicí každého cestujícího, který chce systém Integrované dopravy Plzeňska (IDP) využívat, je navíc i pořízení Plzeňské karty.

Mapa nových zón IDP
Rozřazení jednotlivých měst a obcí najdete ZDE.

Změny v IDP

- Dnešní vnější zónu Z nahradí 25 malých zón.
- Cestující za každou z nich zaplatí 330 Kč.
- Jezdí–li tedy člověk přes dvě zóny, musí mít předplacené obě, zaplatí 660 Kč.
- Cena za měsíční předplatné pro Plzeň se od nového roku zvyšuje z 390 Kč na 440 Kč.
- Tato vnitřní zóna P se následně od dubna zmenší o sedm obcí.
- Lidé, kteří sem nebo odtud dojíždějí, si tak budou muset pořídit i kupon pro jednu z vnějších zón.
- Z letošních 390 korun jim rázem jízdné vyskočí na 770 Kč.

Pořizovací cena Plzeňské karty se navíc od ledna zvyšuje na 195 korun. „Plzeňskou kartu nemám a nechce se mi ji najednou pořizovat. Absolutně bych ji nevyužila,“ říká Jitka Jandová.

Z plánovaných změn není nadšená ani Plzeňanka Michaela. „Pracuji v Dobřanech, proto mám vnější zónu. Jezdím často i do Blovic a tady mi stejná zóna platí do Nezvěstic. Zaplatím tak jízdné jen za dvě zastávky,“ vysvětluje mladá žena, podle níž se jí po zavedení více zón cesty vlakem a autobusem prodraží. Abymohla jezdit stejně jako dosud, musela by si Michaela kromě plzeňské zóny koupit i Dobřany a Štáhlavy. Místo současných 830 Kč tak zaplatí 1100 Kč. „Musím si ještě spočítat, jak mi to vyjde nejlevněji,“ doplňuje Plzeňanka.

Odpadne také výhoda pro Plzeňany, kteří při cestě vlakem platili s Plzeňskou kartou a předplacenou vnitřní zónou jízdenku například až z Tlučné, Chrástu nebo až ze Starého Plzence.

Na plánované změně ale podle podle Zdeňky Kmochové vydělají stovky lidí. „Zavedením zón se jízdné zlevní minimálně 31 obcím,“ argumentuje ředitelka organizace POVED.

Některé obce, které z vnitřní zóny vypadnou, prý zatím nemají ani oficiální oznámení. „Oznámení mělo přijít v pondělí. Už jsme POVED znovu zažádali o zaslání, chceme také informovat obyvatele,“ podotkl starosta Kyšic Hynek Sladký. Ten také slíbil, že se kvůli změně, kterou včera schválili krajští radní, ještě sejde se starosty zbylých šesti dotčených obcí. „Ale nejsem si jistý, nakolik lze toto rozhodnutí ovlivnit,“ dodal starosta.

Do systému IDP se nově zapojí 152 obcí Plzeňského kraje, na celý projekt získalo hejtmanství téměř desetimilionovou dotaci z EU.