Čtvrtstoletí od svého vzniku slaví začátkem července plzeňský magistrát. Vznikl 1. července 1992, z tehdejšího Úřadu města Plzně a převzal i pravomoci bývalého Okresního úřadu města Plzně. Nově vzniklý magistrát měl po sloučení úřadů 244 úředníků. Pro srovnání: dnes magistrát zaměstnává 635 úředníků a průměrný plat (bez platů politiků ve vedení města) tu činí 34 296 korun hrubého.

Primátorem Plzně byl v době vzniku magistrátu neurochirurg profesor Zdeněk Mraček. Na radnici působil od 5. prosince 1990 do 5. prosince 1994. Funkci jeho náměstků vykonávali Petr Rybář, Zdeněk Prosek a Jan Blažek. Městská rada byla tehdy třináctičlenná, dnes má devět členů a dva z nich jsou pro funkci neuvolnění. Dříve bylo i více zastupitelů. Dnes jich má mandát 47, tehdy to bylo 51 lidí.

„S profesorem Mračkem se mně strašně dobře dělalo. Je to úžasný a velkorysý člověk, svou podstatou pravičák, který nám nechával velký prostor pro to, abychom něco ve veřejném zájmu dělali. Navíc to byla doba, kdy se tady demokraticky debatovalo a platilo, že k přesvědčení jsou třeba argumenty. Takže jednání městské rady trvala často dlouho do noci a dodnes si pamatuji dlouhé debaty, které vedl třeba doktor Blažek nebo doktor Bláhovec. Vesměs vedly k nějakému rozumnému a všeobecně přijatelnému řešení a udělala se spousta práce,“ řekl Deníku o prvním primátorovi zvoleném po revoluci ve svobodných volbách Zdeněk Prosek.

Sám Zdeněk Mraček v Deníku na éru svého primátorování zavzpomínal s humorem sobě vlastním: „Na radnici byla sekretářka, která tam pracovala ještě za předchozích bolševických primátorů. Byla velmi slušná, s dlouholetou praxí, věděla, jak se co píše, jak se organizují schůze a podobně,“ řekl. Zmínil se i o tehdejším vozovém parku. Zavedl totiž tradici, že plzeňští primátoři začali používat švédská volva. „Nejdřív jsme měli stařičkou Tatru 613 a žigulíka. Tatrovka netopila a sedět v ní bylo o zdraví. Tak jsme většinou jezdili žigulíkem. Když jsem ve funkci končil, nechtěl jsem, aby můj nástupce musel jako první věc v úřadě kupovat nové auto, a zařídil jsem koupi nového vozu sám,“ řekl už dříve Deníku Zdeněk Mraček s tím, že volvo vybral jako solidní a konzervativní vůz. Tato značka pak provázela primátory téměř dvacet let. Tradici zrušil až primátor Baxa pořízením Škody Superb.