VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za čtvrtstoletí magistrát nabobtnal až třikrát

Plzeň - Magistrát začínal s 244 úředníky, dnes má 635 zaměstnanců. 

10.7.2017 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Zdeněk Vaiz

Čtvrtstoletí od svého vzniku slaví začátkem července plzeňský magistrát. Vznikl 1. července 1992, z tehdejšího Úřadu města Plzně a převzal i pravomoci bývalého Okresního úřadu města Plzně. Nově vzniklý magistrát měl po sloučení úřadů 244 úředníků. Pro srovnání: dnes magistrát zaměstnává 635 úředníků a průměrný plat (bez platů politiků ve vedení města) tu činí 34 296 korun hrubého.

Primátorem Plzně byl v době vzniku magistrátu neurochirurg profesor Zdeněk Mraček. Na radnici působil od 5. prosince 1990 do 5. prosince 1994. Funkci jeho náměstků vykonávali Petr Rybář, Zdeněk Prosek a Jan Blažek. Městská rada byla tehdy třináctičlenná, dnes má devět členů a dva z nich jsou pro funkci neuvolnění. Dříve bylo i více zastupitelů. Dnes jich má mandát 47, tehdy to bylo 51 lidí.

„S profesorem Mračkem se mně strašně dobře dělalo. Je to úžasný a velkorysý člověk, svou podstatou pravičák, který nám nechával velký prostor pro to, abychom něco ve veřejném zájmu dělali. Navíc to byla doba, kdy se tady demokraticky debatovalo a platilo, že k přesvědčení jsou třeba argumenty. Takže jednání městské rady trvala často dlouho do noci a dodnes si pamatuji dlouhé debaty, které vedl třeba doktor Blažek nebo doktor Bláhovec. Vesměs vedly k nějakému rozumnému a všeobecně přijatelnému řešení a udělala se spousta práce,“ řekl Deníku o prvním primátorovi zvoleném po revoluci ve svobodných volbách Zdeněk Prosek.

Sám Zdeněk Mraček v Deníku na éru svého primátorování zavzpomínal s humorem sobě vlastním: „Na radnici byla sekretářka, která tam pracovala ještě za předchozích bolševických primátorů. Byla velmi slušná, s dlouholetou praxí, věděla, jak se co píše, jak se organizují schůze a podobně,“ řekl. Zmínil se i o tehdejším vozovém parku. Zavedl totiž tradici, že plzeňští primátoři začali používat švédská volva. „Nejdřív jsme měli stařičkou Tatru 613 a žigulíka. Tatrovka netopila a sedět v ní bylo o zdraví. Tak jsme většinou jezdili žigulíkem. Když jsem ve funkci končil, nechtěl jsem, aby můj nástupce musel jako první věc v úřadě kupovat nové auto, a zařídil jsem koupi nového vozu sám,“ řekl už dříve Deníku Zdeněk Mraček s tím, že volvo vybral jako solidní a konzervativní vůz. Tato značka pak provázela primátory téměř dvacet let. Tradici zrušil až primátor Baxa pořízením Škody Superb.

Autor: Dana Veselá

10.7.2017 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Klatovská třída je ráno i odpoledne v dopravních špičkách beznadějně ucpaná. Nervy mají jako na drátkách řidiči i chodci

Konci Klatovské třídy výrazně ubudou auta

Plzeňská filharmonie bude mít od příští sezony nového šéfdirigenta.

Výměna dirigentů

Je libo mátu nebo zamyšlení, co udělat s mrtvou kočkou?

Plzeň - DEPO2015 lákalo víkendové návštěvníky na designové kousky. 

Adventní čas láká zloděje do ulic, policie nabádá k obezřetnosti

Plzeň - Několik vloupání do osobních aut řešili borští policisté během uplynulého víkendu.

Vyhrožoval policistům

Plzeň – Na linku tísňového volání zavolal v sobotu odpoledne muž.

Školka na Valše se nepostaví, stovka lidí už podepsala petici

Plzeň - Když v roce 2010 startovala nová výstavba domů a bytů na Valše, součástí projektu bylo mimo jiné vybudování mateřské školy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT