Sezona je opět tady!, hlásají nápisy v plzeňském hypermarketu Kaufland a na mysli nemají blížící se Dušičky ani v Česku stále populárnější Halloween, ale Vánoce a jim předcházející mikulášskou nadílku. Regály jedné z uliček jsou plné foukaných figurek Mikulášů a sobů, nechybí ani vánoční kolekce či adventní kalendáře.

Stejná situace je i v Klatovech, kde se však figurkám v regálech už vyhnout nelze. A protože je děti milují, nejsou výjimkou situace, kdy žadoní o jejich zakoupení. Některé už chtějí i psát Ježíškovi.

„Vypadá to, že jediné, co v některých obchodech chybí, už jsou jen vánoční koledy. Nevím, co si o tom mám myslet," říká Pavlína Šímová 
z Klatovska. Sami obchodníci ale mají jasno. „Zákazníkům nabízíme více času na nákup mikulášských a vánočních cukrovinek. Mají tak možnost předejít vánočnímu stresu," vysvětluje strategii Kauflandu, na jehož pultech se první mikulášské sladkosti objevují už koncem srpna, mluvčí Michael Šperl.

K dostání už jsou i vánoční dekorace. Na ozdoby na stromeček, dárkové krabičky či svícny redaktoři Deníku narazili v prodejně diskontního řetězce KiK. „Je to předčasné," komentuje nabídku prodejny Marcela Trhlíková z Třebobuzi na severním Plzeňsku a v ruce drží vybranou dřevěnou dekoraci a samolepky do oken. „Z vesnice se do Plzně nedostanu tak často, tak nakupuji už teď, když mám možnost," dodává žena.

Pro mnohé až přehnaně brzký prodej vánočního zboží je doménou především velkých obchodních řetězců. Drobní obchodníci se na Vánoce zatím nechystají. „Podle mého názoru je vystavení vánočního zboží předčasné. Jsou před námi Dušičky, Mikuláš, podzimní pouštění draků. Na Vánoce je dost času. Zboží stačí nabízet až před začátkem adventu," myslí si provozovatel papírnictví Jiří Valenta z Klatov.