„Přímo ve smlouvě o pořádání akce je uvedeno, že nebude prezentována pomocí černého výlepu. Protože se tak ale stalo, uložili jsme pořadateli tuto smluvní pokutu. Původně jsme dokonce uvažovali, že akci úplně zrušíme. Pak jsme ale zjistili, že plakáty pořadatelé strhávají, a proto jsme uložili jen peněžitý trest,“ říká radní pro bezpečnost Karel Paleček a slibuje i další bič na černé výlepáře. Tím budou kontroly strážníků, kteří se na akcích zaměří například na to, zda se alkohol nenalévá mladistvým.

Organizátor Pig Festu Petr Jirásek se proti postupu města ohrazuje. „Ani nevím, že jsme dostali nějakou pokutu. Žádný černý výlep jsme nedělali a hodláme se proti nařčení města bránit soudně. Vždyť takhle se nám může mstít třeba konkurence – vytisknou si z internetu náš plakát, nalepí ho po městě a my dostaneme pokutu,“ poukázal Jirásek. „Jsme mladí lidé, kteří chtějí dělat kulturní akce pro mladé. Místo aby nás město podporovalo, jde proti nám. Pan Paleček nás osočuje bez toho, že by měl důkaz,“ doplnil Jirásek.

Doporučený dopis s oznámením o uložení pokuty byl podle Palečka odeslán na adresu pražské agentury, která smlouvu o pořádání Pig Festu podepsala. Pokud pořadatelé akcí argumentují, že plakáty s jejich logem vylepila konkurence, mají smůlu. „To město nezajímá. Je to jejich problém, že někdo jejich jménem používá městský majetek k černým výlepům,“ říká Paleček.

„V Plzni je málo výlepových ploch a jsou drahé, tak to řešíme jinak – letáky v tramvajích, spoty v rádiu, billboardy a podobně. Ale ne černým výlepem,“ tvrdí Jirásek, který má pocit, že Pig Fest se stal jakýmsi obětním beránkem, na němž chce město ukázat svoji sílu. „Jsou tu desítky jiných plakátů, které nevisí na oficiálních plochách, a nikdo si jich nevšímá,“ poukázal.

Podle Jaroslava Rengla, který má v Plzni plakátovací plochy na starosti, nejsou stížnosti na jejich nedostatek oprávněné. „V současné době jich tu je k dispozici 170 a řada z nich na atraktivních místech. Společně s městem a obvody jsme za poslední tři roky investovali asi pět milionů korun. Do konce roku by mělo v Plzni být přes dvě stě plakátovacích ploch,“ dodává.

Na radnici se kvůli černým výlepům konalo jednání. Z vytypovaných osmi problematických firem přišli ale zástupci pouze tří. S nimi se prý Rengl dohodl na podmínkách pro legální propagaci jejich akcí.

Odstraňovaní černých výlepů v západočeské metropoli stojí firmu třicet tisíc korun měsíčně. „Černé výlepy chodí odstraňovat osm lidí třikrát týdně a stejně to nestačí,“ konstatuje Rengl.