„Takový hasicí přístroj z vlaku jsem nedávno prodal za osm stovek, je to lepší než brigáda,“ pochlubil se sotva osmnáctiletý mladík, který však nechtěl uvést své jméno. „O tom, že to takhle funguje a dá se s tím slušně vydělat, mi řekl kamarád,“ dodal. Na otázku, jestli ví, že svým skutkem může v případě požáru ve vlaku ohrozit lidské životy, jen pokrčil rameny.

Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová Deníku potvrdila, že takové krádeže z vlakových souprav nejsou ničím ojedinělým. „Jen v plzeňském depu se za měsíc ztratí z vlaků deset až patnáct hasicích přístrojů,“ uvedla Pistoriusová s tím, že ani zakrytí přístroje sklem příliš nepomohlo.

Pokud hasicí přístroj z vlaku zmizí, musí ho České dráhy okamžitě nahradit, protože v každém vagonu musí být minimálně jeden. „Před každou jízdou je vlak kontrolován a v případě zjištění krádeže musí být do vagonu umístěn nový,“ řekla Pistoriusová. Kam se kradené „hasičáky“ ztrácejí, prý zůstává záhadou i pro pracovníky prodejen s hasicí technikou. „Podle mého názoru se kradou na objednávku například stavebních firem, které tak můžou něco ušetřit,“ řekl Deníku servisní technik Filip Posolda.

V prodejnách prý ale zloději s kradenými přístroji nepochodí, nikdo je prý nevykoupí. „Vždycky po lidech chceme doklad, kterým by potvrdili, že je to jejich majetek, a občanský průkaz. To většinou vždycky couvnou,“ dodal Posolda s tím, že zloději se v poslední době snaží prodávat také kradené hadice od hydrantů.

Martina Němcová