České dráhy budou od prosince letošního roku dalších patnáct let zajišťovat provoz spěšných vlaků na lince Plzeň – Karlovy Vary. „Cena za vlakokilometr je 137,27 Kč a roční rozsah kontraktu je skoro 824 tisíc kilometrů. Výběr už schválili radní Plzeňského a Karlovarského kraje,“ uvedl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

České dráhy v soutěži nabídly cenu o několik desítek haléřů (40 haléřů) méně, než za kterou jezdí na stejné lince pro Plzeňský a Karlovarský kraj dosud.

V tendru porazily Arrivu s cenou 163,5 Kč za kilometr, běží ale ještě lhůta na odvolání. Jde o jednu z nejnižších cen za provoz elektrických vlaků v zemi. Plzeňský kraj jako jeden z mála soutěží prakticky všechny výkony na regionální dopravu.

Vítězství Českých drah je zajímavé z více ohledů. Nastalo jen pár týdnů poté, co prohrály se stejnými jednotkami RegioPanter soutěž na výkony linky z Horažďovic do Pňovan. V soutěži tehdy nabídly cenu 239 korun za kilometr, zatímco ve stávající smlouvě jezdí za 178 korun. Arrivu, která nabídla 193 korun, tehdy státní dopravce kritizoval za podnákladové ceny. I když kvůli výrazně většímu kilometrickému oběhu u spěšných vlaků proti osobním nelze porovnávat cenu za kilometr, je zajímavou skutečností, že na rozdíl od předchozího tendru nyní ve srovnání se současnou cenou dopravce nabídl naopak nižší cenu, než za kterou jezdí dosud.

Další dvě jednotky od roku 2026

Provoz na lince bude zajišťován čtyřmi jednotkami RegioPanter, které byly pořízeny pro toto spojení s evropskou dotací. Podmínkou soutěže bylo, že v případě vítězství jiného dopravce je musí odprodat. Podle zadávací dokumentace má vítěz pořídit ještě další dvě jednotky pro období od prosincové změny jízdních řádů v roce 2026. Nemusejí být nové, ale nesmějí byt starší deseti let.

RegioPanter řady 650.2 má kapacitu 140 míst k sezení a nabízí moderní a komfortní cestování. Jednotky jsou nízkopodlažní, mají klimatizaci a moderní audiovizuální informační systémem. Nabízejí Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky nebo USB konektory.