V komfortním vagónu vás vítá stewardka, všude čisto, bezdrátový internet, podává se káva. V cíli budete rychleji a jízdenka na trati Plzeň – Domažlice bude jen za pět korun. Sen? Kdepak, od soboty 5. června realita, i když pouze dočasná. Až do konce července totiž na této regionální trati vyjedou žluté vlaky RegioJet, což je dceřiná společnost Student Agency. Ta dosud působí v autobusové dopravě.

Firma chce touto kampaní upozornit na to, jaké by mohly v regionu jezdit vlaky, kdyby kraj neuzavřel desetiletou smlouvu s Českými drahami (ČD). Ty tedy získají od kraje pravidelné dotace na provoz ve výši 507 milionů korun ročně. „Plzeňský kraj naši nabídku, která oproti ČD nabízela úsporu až 45 milionů ročně, vůbec nevzal na vědomí, zrušil výběrové řízení a největší zakázku v historii zadal Českým drahám,“ uvedl majitel Student Agency Radim Jančura.

Podle vedoucího odboru dopravy Krajského úřadu Plzeňského kraje Jaroslava Vejpravy však kraj nepochybil. „Asociace krajů podepsala memorandum, které schválila i vláda, takže kraj udělal to jediné správné. Zachoval se podle něj a podepsal dodatek ke stávající smlouvě s Českými drahami,“ řekl Vejprava s tím, že současný Jančurův tah považuje za velmi dobrý podnikatelský počin: „RegioJet opravdu šikovně propaguje svůj produkt.“

Žluté vlaky teď budou dva měsíce přímo konkurovat Českým drahám, jejich vlaky jezdí jako dosud. „Museli jsme se vejít do grafikonu tak, abychom neomezili žádný jiný osobní ani nákladní vlak. Proto jezdíme tak nepravidelně,“ vysvětluje obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Prvních čtrnáct dní provozu bude jízdné na trase Plzeň – Domažlice a zpět symbolických pět korun, i poté bude podle Schmidta cena nižší než u konkurence. Denně vyjedou čtyři spoje tam a čtyři zpět s kapacitou 120 míst. Jízdenky si cestující budou moci koupit přímo ve vlaku. „Jednáme s ČD, aby se dala jízdenka koupit i v pokladnách na nádraží,“ dodal Schmidt.

Cestující nového dopravce vítají. „S vlaky Českých drah mám špatné zkušenosti. Asi jako každý, kdo s nimi někdy jel. Vagony jsou špinavé, zastaralé, poničené a v zimě se v nich mnohdy netopí. Navíc mají často zpoždění. Kdyby fungoval jiný dopravce, který by zajistil spolehlivou dopravu v čistém prostředí za rozumnou cenu, bylo by to jedině dobře. Určitě bych jeho služeb využila,“ uvedla studentka Eva Moučková z Plzně.

Šance, že se soukromý dopravce na železnici v kraji dostane, stále existuje. Ačkoli je smlouva s ČD nyní uzavřena na deset let, kraj má možnost na některé trati vypsat výběrové řízení.

„Do roku 2015 musí stát doložit, že bylo provedeno výběrové řízení na cca 30 % tratí v republice. V Plzeňském kraji by mezi první mohla patřit například trasa Nýřany – Heřmanova Huť,“ doplňuje Vejprava a dodává, že na domažlické trati budou vlaky ČD jezdit až do roku 2019. „Ale už roku 2012 by na této trati měly vyjet nové vlaky. ČD se zavázaly modernizovat vozový park,“ doplnil Vejprava.

České dráhy se prý nové konkurence nebojí. „Propagační jízdy společnosti RegioJet současné postavení Českých drah jako dopravce, který denně v Plzeňském kraji vypraví přibližně sedm set spojů, nijak neovlivní,“ sdělila Deníku mluvčí ČD Radka Pistoriusová. České dráhy letos podle ní také zahajují největší investiční program v oblasti modernizace osobních souprav v historii.

Majitel Student Agency však tvrdí, že byla od kraje chyba upřednostnit společnost, která slibuje modernizaci jen velmi pomalou. „Naše vlaky jsou modernější a můžou vyjet kdykoli,“ dodal Jančura. Celá kampaň probíhá ve čtyřech krajích, pouze v Plzeňském však vlaky budou cestující vozit téměř dva měsíce. „Je to proto, že v tomto kraji jsme byli dohodě nejblíž. Tedy než kraj tendr zrušil,“ dodal Jančura.

Poté už mu nezbývá než čekat, až kraj vypíše tendr na jednotlivé tratě. „Provoz na železnici je vždycky ztrátový a bez dotací se provozovat nedá,“ uvedl majitel Student Agency na otázku, proč žluté vlaky koncem července zmizí. Celá tato reklamně–protestní kampaň ho stojí deset milionů korun.