„Určitě mají svůj přínos. Děti se dostanou do kolektivu, jsou v kontaktu s jinými vrstevníky. Často se naučí dovednosti, které by doma nezískaly, protože je například rodiče neovládají," vyjmenoval některá pozitiva plzeňský psycholog Karel Bröckl (na snímku).

Když se dětem nelíbí

Výběru kroužků pro své děti by měli jejich rodiče věnovat velkou pozornost. „Důležitá je míra zájmu dítěte. Rodiče by ho neměli nutit do kroužku, který se mu nelíbí. Ovšem, může se stát, že dítě si zálibu v konkrétní činnosti najde až později," vysvětluje psycholog. Podle jeho slov však může nastat i opačná situace, kdy je dítě zprvu nadšeno, ale později se mu kroužek přestane zamlouvat. „Pak nastává otázka, do jaké míry potomka nutit. Bylo by špatné, aby mělo z kroužků strastiplné zážitky. Je to individuální," říká Bröckl.

Kolik kroužků zvolit?

I když jsou mimoškolní aktivity pro děti přínosné, rodiče by to neměli přehánět s jejich počtem. „Záleží hlavně na soudnosti rodičů, jak se rozhodnou zatěžovat své potomky. Někteří mají velké ambice, ale všeho by mělo být s mírou," varuje 
psycholog.

Otázkou také je, do jaké míry vlastně dětem organizovat volný čas. Podle Bröckla by totiž měly mít čas i samy pro sebe. „Aby nešly ze školy na kroužek a po celém odpoledni domů a druhý den to samé. Pro děti je důležitý i čas. který si mohou užít zcela podle svého. Z kroužků by si dítě mělo odnést jen pozitivní zážitky," podotýká Bröckl.