Plzeňská pobočka japonské logistické společnosti SGL (Sumisho Global Logistics) totiž startuje projekt, který chce dřevo dále využít, zejména jako štěpku pro teplárny, tedy jako náhradu nedostatkového uhlí. „Ročně musí firmy v ČR nechat za úplatu zlikvidovat až jeden milion tun těchto palet,“ řekl manažer SGL Michael Rada.

Jednorázové palety se liší od vratných a vícekrát používaných europalet tím, že se neevidují a nejsou efektivně hlídané. Neví se tedy přesně, kolik jich v Česku je a co se s nimi děje. Mohou teoreticky skončit na černých skládkách.

„Jednorázové palety, které nemají certifikovanou nosnost, se stávají po krátké době odpadem a dále se používají jen výjimečně. Důvodem jsou rozměry, které neodpovídají rozměrům kontejnerů,“ dodal Rada. Na rozdíl od europalety, která stojí nová kolem 300 korun, přijde jednorázový obal na desítky korun.
„Z ministerstva životního prostředí jsme loni dostali údaj, že 80 procent veškerého dřevěného odpadu končí na skládkách, což je strašné číslo. A ministerstvo průmyslu křičí, že není z čeho vyrábět elektřinu, a všichni volají po biomase,“ řekl Rada.

SGL vymyslelo systém, který chce prosadit v celé ČR i EU. Jednorázové palety odvezou kamiony firmě Beran velkoobchod s dřevem z Rokycanska. „Buď palety použijí na své výrobky, nebo je rozdrtí na velice výhřevnou štěpku a odvezou do tepláren, nyní do Plzeňské teplárenské a firmě NET,“ řekl manažer. Zhruba za rok by mohly firmy za palety, za jejichž odvoz nyní platí odpadovým firmám, dostat peníze.

V průmyslové zóně Borská pole už má SGL pět velkých klientů, od nichž odváží zatím 30 tun palet měsíčně. Produkce celé zóny by měla být podle Rady 600 až 650 tun za měsíc. Ze 100 kilogramů palet vznikne minimálně 80 kilogramů štěpky.