„Jde o pokračování oprav Americké třídy z minulých let, oprava mostu bude stát kolem 57 milionů korun,“ potvrdil technický náměstek primátora Petr Rund (ODS). V létě město vypíše výběrové řízení a začne s opravami, hotovo by mohlo ideálně být v prvním čtvrtletí příštího roku.

Jak se bude v Plzni se zavřeným mostem v centru města jezdit? „Žádná katastrofa by nastat neměla,“ míní dopravní specialista Správy veřejného statku Ondřej Vohradský.  Část aut se podle něj Americké úplně vyhne a projedou Štruncovými sady kolem stadionu do města, část se přeleje na Anglické nábřeží. „Tudy pojedou i trolejbusy, které dnes jezdí přes Wilsonův most,“ doplnil Vohradský. Řidiči budou také více využívat ulici U Trati. Kvůli zavřenému mostu by se nikde neměly tvořit zácpy. „Průjezdnost klíčových křižovatek jsme prověřovali matematickým výpočtem, měly by to zvládnout,“ tvrdí Vohradský s tím, že problémy by mohla mít ve špičkách jen křižovatka U Jána, jejíž průjezd budou korigovat tomu přizpůsobené semafory.

Teoreticky by ale mohlo dojít k velkým problémům. A to v případě, že by se uzavírka mostu sešla s bouráním Domu kultury Inwest. Investor nového obchodního centra Aréna, které má Inwest nahradit, ale tvrdí, že objekt bude rozebrán a zlikvidován do začátku letošních prázdnin. „Předpokládáme, že platný demoliční výměr budeme mít do několika týdnů,“ potvrdil Jan Petřík z firmy Amádeus.

V souvislosti s omezením dopravy na Americké třídě se znovu křísí naděje na její dávno slibované uzavření pro automobilovou dopravu. Právě uzavření Wilsonova mostu má být zkouškou, zda by v budoucnu nebylo možné nechat ji v úseku od Škroupovy ulice ke kruhovému objezdu bez vozidel.

„Já jsem už pro uzavření dříve hlasoval a svůj názor jsem nezměnil,“ podotkl Rund.

Samotná asi půlroční rekonstrukce Wilsonova mostu bude podle odborníků poměrně náročnou stavební akcí. „Mostem vedou všechny sítě včetně elektřiny, plynu nebo horkovodu a také kabelový kanál s kompletním napájením pro trolejbusy a tramvaje,“ potvrdil Ondřej Prokop z magistrátního odboru investic s tím, že právě tento kanál je v havarijním stavu. Wilsonův most se nebude bourat, ale odkryje se jeho povrch až na klenbu. V závěrečné fázi  se na povrch mostu vrátí současná žulová dlažba, podle návrhu projektanta by se měla ale obrátit rubem vzhůru a upravit.