„Pořádáním soutěže, do níž se letos v 15 zemích zapojila téměř tisícovka výčepních, chce plzeňský pivovar hlavně zvýšit kvalitu péče o pivo a zlepšit jeho prezentaci,“ řekl Luboš Kastner z marketingového oddělení pivovaru. Důraz na kvalitní podávání piva se pak podle něj projevuje i v obchodních výsledcích. Například v restauraci izraelského vítěze národního kola stoupl prodej piva pod mezinárodní značkou Pilsner Urquell o třetinu.
„Konkurence proti loňsku, kdy se newyorského finále zúčastnili jen tři soutěžící, letos zesílila,“ uvedl člen poroty, starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka. "Mile mě překvapilo, že znalosti a dovednosti soutěžících poskočily výrazně kupředu," dodal.
Vítězové 15 národních kol, kteří se sjeli na finále do New Yorku, podle něho museli prokázat, že ovládají historii značky, technologii výroby, zvláštnosti plzeňského ležáku i kulturu servírování. "Chceme, aby se po celém světě podávalo plzeňské pivo jako u nás doma - s úsměvem, v krásné sklenici a s krásnou pěnou, aby hostu chutnalo a měl z něho radost," řekl dále Berka.
Soutěžící museli své znalosti projevit při teoretickém testu a v pohovoru s porotci. Letos poprvé mělo světové finále i praktickou část za výčepním pultem. „Je to pro mne velká čest, vítězství mne překvapilo, i když jsem se pečlivě připravoval. Favoritem byl jednoznačně český reprezentant. Teoretická část byla velmi náročná a musel jsem velmi dobře zvládnout, jak porotě vysvětlit, v čem je Pilsner Urquellodlišný od ostatních piv,“ řekl po vyhlášení Erik Jönsson a doplnil „Už se těším až vystavím trofej do svého výčepu a oslavíme to s přáteli.“
"Ve Spojených státech se pivo čepuje úplně jinak než u nás," řekl český finalista Jan Koreis z největší středoevropské pivnice Na Spilce v Plzni. "V Americe se nejdříve načepuje pivo a potom se dává pěna. U nás se nejdříve dává pěna a potom se dočepovává pivo," popsal odlišné metody. Na chuti se ale podle něho různé způsoby neprojeví.
Podle poroty vyhrál Nor naprosto jasně a zaslouženě. Kvalitu soutěžících potvrdil i Koreis: „Samozřejmě, že jsem pomýšlel na vítězství. Vždyť pivo čepuji v Plzni, Na Spilce, a pivovar mám přímo před nosem, ale musím uznat, že mě velmi překvapila znalost a dovednost všech soutěžících, nejen vítěze. Až teprve tady v New Yorku, na finále soutěže, jsem si uvědomil, že české pivo, plzeňský ležák Pilsner Urquell, je kvalita, kterou obdivují a uznávají na celém světě,“ řekl Plzeňan.
Poptávka po plzeňském ležáku, který dal světu pro tento druh piva název "pils", roste. Na prvním místě ve vývozu Plzeňského Prazdroje je Německo, na druhém pak podle Luboše Kastnera Spojené státy, kam se export ročně zvyšuje v desítkách procent. Konkrétní čísla ale uvést nechtěl.
Vedle Plzně se Pilsner Urquell vyrábí také v Polsku a Rusku, ale plzeňští manažeři ujišťují, že toto pivo je určeno jen pro místní spotřebu. Do světa se podle nich vyváží pouze pivo z Plzně.
Majitelem Plzeňského Prazdroje je pivovarnický gigant SABMiller, druhý největší producent piva na světě.