Doplatí na to ovšem lidé, kteří vystupují a nastupují v malých staničkách a zastávkách.

Jako například Jaroslav Cink z Plzně, který má chatu kousek od Ošelína. „Jezdíme tam vlakem, teď v Ošelíně staví šest spojů denně, podle nového jízdního řádu ale ani jeden. Nevím, jak bychom se pak na chatu dostávali. Už teď je to z nádraží pro nás ještě hodinka cesty," říká Plzeňan.

Návrh jízdního řádu zveřejnila v polovině dubna společnost POVED, která má veřejnou dopravu v kraji na starosti. Podle něj by vlaky nestavěly ani v sousedních Pavlovicích, v Milíkově, v Sulislavi a vynechávaly by i zastávky mezi Plešnicemi a Plzní. „Z Plzně do Plané by tak vlaky zrychlily o patnáct minut. Pro lidi, kteří dojíždějí, je to půlhodina denně a věříme, že to pro ně bude zajímavé," vysvětluje ředitelka POVEDu Zdeňka Kmochová. Představa je taková, že lidé z Tachovska, kteří dojíždějí do Plzně, by dojeli autem k nádraží v Tachově či Plané a dál pokračovali vlakem.

Jde o model, který chce kraj vyzkoušet právě na této trati, je totiž málo využívaná. „Ze sčítání vyplynulo, že lidé z Plzně jezdí jen do Pňovan. Dál už jezdily vlaky takřka prázdné," doplňuje Kmochová. Kraj proto nechce dotovat vlaky, jež využívá jen pár lidí.

S tím, že by nově zastávku v Ošelíně i sousedních Pavlovicích míjely úplně všechny vlaky, nesouhlasí ani starosta Ošelína Jiří Šefčík. „Je to katastrofa a připadá mi to hloupé i proto, že se do této trati i nádraží investovaly miliony korun," říká Šefčík. I on, stejně jako další starostové dotčených obcí, dostal informace o připravovaném jízdním řádu.

Návrh, který připravil a zveřejnil POVED, ale není konečný. Lidé i obce se k němu mohou vyjadřovat do 28. července. „Prozatím přišlo 27 připomínek, z nichž se deset týká trati 170, tedy trati z Plzně do Plané a dál do Mariánských Lázní," říká ředitelka Kmochová.

Starosta Ošelína Jiří Šefčík se spolu s ostatními starosty bude snažit návrh jízdního řádu ještě změnit. V případě Ošelína totiž nepřichází v úvahu ani možnost, že by lidé místo vlaků využívali autobusy. „K nám jezdí dva autobusy denně. A dva zpět," říká Šefčík. Mluví se i o tom, že lidé z Ošelína, což je vyhlášená chatová oblast, připravují petici.

Pro Jaroslava Cinka z Plzně by navíc cesta autobusem znamenala další komplikace – přímý spoj totiž nejezdí, a on by musel minimálně jednou přestupovat.

Naděje na změnu jízdního řádu na železnici tu stále ještě je. Jak Kmochová, tak náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer ujišťují, že se s připomínkami od obcí i občanů bude dále pracovat. A je několik variant, jak může návrh nakonec skončit. Ta extrémní možnost mluví o tom, že budou vlaky nahrazeny autobusy. „To je ale nepravděpodobné. Dále je možné, že v některých časech vrátíme některé zastávky do původního stavu. Rozhodně to ale neznamená, že v malých obcích bude stále zastavovat šest vlaků denně – mohou to být třeba dva," vysvětluje Bauer.

„Lidi by do vlaků přilákala třeba i nová vozidla, což se nám osvědčilo na domažlické trati, ale nové vozy pro trať 170 hned tak nebudou," upozorňuje Zdeňka Kmochová.

Definitivní rozhodnutí o podobě jízdního řádu padne až začátkem srpna, nový jízdní řád by poté měl začít platit 14. prosince.