Už letošní prosincová změna jízdních řádů sice obohatí provoz na železnici mezi Plzní a Prahou o nové spoje (viz tabulku níže), ovšem stejně velká nebo snad ještě větší pozornost se upíná k prosinci 2018.

Za třináct měsíců začne mezi Kyšicemi a Plzní fungovat nejdelší český železniční tunel, cesta mezi západočeskou metropolí a hlavním městem se zkrátí a jízdními řády to zamíchá.

K čemu dojde? „Trasu mezi Plzní a Rokycany ujede rychlík za 10 minut, což bude méně než u osobního automobilu,“ říká ředitelka Plzeňského organizátora veřejné dopravy POVED Zdeňka Kmochová s tím, že se předpokládá, že ve vlacích přibude cestujících.

POVED se proto na změnu připravuje už teď. Ve čtvrtek jeho pracovníci s dotazníky oslovovali cestující mezi Plzní a Rokycany a ptali se, jestli v Rokycanech přestupují z linkové dopravy a v Plzni pokračují MHD, kam jezdí a kdy se vracejí… „Kolegové měli připraveno 900 dotazníků, kolem 600 se jich vrátilo. Nejvstřícnější byli mladší cestující, ne každý se chtěl svěřit s cílem cesty, ale pro nás je důležité to zjistit,“ pokračuje ředitelka.

POVED chce na základě průzkumu od příštího prosince zoptimalizovat provoz tak, aby rychlejší vlaky co nejlépe navazovaly na linkovou i městskou hromadnou dopravu. „Výsledky budou známy v červnu 2018, kdy se zveřejňují návrhy jízdních řádů,“ dodal dopravní specialista Martin Fencl.

Rychlejší cesta do Rokycan či do Plzně si ovšem nejspíš vybere daň. Kromě toho, že rychlejší doprava bude pro cestující atraktivnější, totiž POVED také předpokládá, že některé autobusové spoje mezi oběma městy zruší. Které by to mohly být? I to napoví výsledky čtvrtečního průzkumu.

Tunel dlouhý 4,1 kilometru zkrátí vzdálenost mezi Plzní a Rokycany o 6,1 kilometru, časově asi o sedm minut. Ražba tunelu začala v roce 2015, letos stavbaři dokončili jeho druhý tubus a oproti původním čtyřem miliardám korun bude nakonec stát pět miliard.

Názory lidí na nový tunel se i z těchto důvodů často dělí do dvou skupin. Jedni budou rádi za sebemenší urychlení cesty, jiní zase kritizují cenu stavby a její párminutový výsledek. „Jezdím denně a za čtyři nebo pět miliard bych si představoval něco lepšího, nevím, jestli byl tunel nutný,“ říká Plzeňan Tomáš Valeš.

Nový jízdní řád přinese Západní expresy
Nový jízdní řád začne platit 10. prosince 2017 a rozjedou se nové Západní expresy (jednotný název dálkových spojů, který České dráhy zavádí). Počet vlaků mezi Prahou a Plzní stoupne až na 31 spojů každým směrem, ze čtyř na sedm přímých spojů stoupne také počet expresů mezi Domažlicemi a Prahou. Větší počet přímých spojů bude také mezi Klatovy a Prahou, nově budou jezdit každé dvě hodiny, a přibude i nové večerní spojení Prahy a Chebu. Cestování bude navíc rychlejší. Expresy z Prahy do Plzně pojedou nově hodinu a 25 minut, ze Smíchova hodinu osmnáct. Zkrátí se také cesty do Domažlic nebo Chebu. Nový jízdní řád přinese rovněž větší počet přímých spojů na trase Praha – Mnichov, kde místo čtyř pojede sedm párů spojů v dvouhodinovém intervalu.
Zdroj: České dráhy