„Železnice se musí stát konkurenceschopnou, nejde, aby se z Plzně do Prahy jezdilo za hodinu a tři čtvrtě jako dnes,“ apeloval ministr a slíbil, že do tří let se doba zkrátí o více než půl hodiny. Zároveň však upozornil, že plánovaný tunel v úseku mezi Prahou a Berounem se stavět nebude. „Je to příliš ekonomicky náročné, budeme hledat jiné řešení,“ dodal Bárta.

Pravidelným cestujícím na lince Plzeň – Praha je Lukáš Pešek, téměř výhradně však dává přednost autobusům. „Je to levnější, rychlejší i pohodlnější. Jezdím na Zličín, do centra už jedu metrem,“ vysvětluje Lukáš. Slibům o zrychlení cesty po železnici příliš nevěří. „Pořád se mluví o úsporách, bůh ví, kdy se vůbec modernizace dokončí! Navíc je mi příjemnější jezdit autobusem se stewardkou než vlakem, který není vytopený, je poničený a mívá zpoždění,“ pokračuje mladý muž, který v Praze už několik let pracuje.

Práce na optimalizaci a zrychlení trati už jsou v plném proudu. Modernizace úseku Zbiroh – Rokycany dostala v polovině září opět zelenou, stát ji chtěl stejně jako další stavby zastavit kvůli úsporným opatřením. Stavební firmy však nabídly slevu ve výši zhruba pěti procent. Trasa Zbiroh – Rokycany by stejně jako část Beroun – Zbiroh měla být hotova v roce 2011 nebo 2012.

Je ale možné stihnout stavební práce tak, aby se do tří let jezdilo za 72 minut? „Technicky to proveditelné je, nejdůležitější však bude, aby se začalo s modernizací úseku Rokycany – Plzeň,“ míní mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. I zde už totiž došlo k posunu termínů, když se hledaly další úspory.

Jak do Prahy dnes

Autobus Plzeň – Zličín
Doba: 60 minut; cena: od 80 Kč

Autobus Plzeň – ÚAN Florenc
Doba: 90 minut; cena: cca 110 Kč

Vlak Plzeň hl. n. – Praha hl. n.
Doba: 108 minut, cena: 147 Kč