Podchody umožňující projít ze Šumavské ulice přímo až k nástupišti. Propojení vlakového nádraží s chystaným autobusovým terminálem. Obchody v nové pasáži. Moderní vlaková nástupiště s hranou ve stejné výši jako je podlaha vagonů – tedy už žádné horolezecké výstupy do vlaku. Tak by mělo vypadat v budoucnu hlavní nádraží v Plzni, pokud se podaří uskutečnit plány architektů. Některé z nich vám představujeme v dalším díle seriálu Deníku Jak může jednou vypadat Plzeň.

„Dnes je nádražní budova díky železničnímu koridoru na náspech odříznutá od města. Když chce člověk projít do budovy nádraží nebo jít směrem na Slovany či do centra, musí vcházet pod temné mosty a je stále atakován auty. Město má, vlastně musí, být pro lidi," shrnuje negativa současného stavu architekt Milan Ševčík ze skupiny MS architekti.

Vize této skupiny řeší právě proto i tento problém. „Vidíme nádražní budovu jako svět propojených funkcí, jako spojnici mezi centrem a Slovany, kam člověk bude rád chodit denně a to nejen na vlak."

Pod kolejištěm by bylo umístěné moderní autobusové nádraží. Oboje by obsluhovala nová budova terminálu, zdi kolejiště by byly osázeny obchodními pasážemi.

Právě spojení autobusového a vlakového nádraží dominuje prezentované vizualizaci, tvůrci chtějí dosáhnout toho, že cestující se nebudou, v případě přestupu, muset plahočit městem. Autobusy by byly navíc, kvůli bezpečnosti a lepšímu dohledu, přístupné pouze přes hlavní budovu terminálu.

„Je dobré vytvořit jeden přestupní uzel a zajistit tak rychlé přestupy mezi dopravními prostředky. Lidé, kteří pouze projíždí, se tak nemusejí trmácet městem. Terminál, tedy místo přestupů, je možné konstrukčně vybudovat a následně jej provozovat. Navíc je výhodné navázání na vnitřní okruh a autobusy by tak snadno mohly odjíždět z města. Vše, jak už to tak bývá, je otázka peněz," shrnuje další z přínosů Ševčík.

Otázka je, kdy by nádraží mohlo podobný vzhled získat. Podle mluvčí Radky Pisturiosové České dráhy momentálně rekonstrukci neplánují neboť mají za sebou obnovu nádražní budovy za 20 milionů korun. SŽDC se k možným termínům rekonstrukce nástupišť nevyjádřila.

Nádraží podle architektů

Chtějí spojit autobusové a vlakové nádraží kvůli lepšímu přestupování
Vytvořili by v novém terminálu obchodní pasáže
Vlakové nádraží by bylo vyvýšeno, autobusy by byly chráněné pod ním
Zlepšila by se celková dostupnost objektu a jeho okolí