Protože akordeonistů není moc, neměla na soutěži svou vlastní kategorii. „Je zařazen do ostatních nástrojů, stejně jako třeba kytara,“ podotýká sympatická studentka, která bude příští rok skládat bakalářské státnice. Denně tráví cvičením minimálně tři hodiny. „Chci pokračovat magisterským oborem tady v Plzni a jet na stáž do Dánska,“ dodala Radka. Na soutěži slavila úspěch se současnou skladbou Sonáta pro akordeon od Jiřího Dvořáčka. Právě za ni si od poroty vysloužila zvláštní ocenění.

Hru na akordeon studuje v Plzni jen sedm studentů, všichni u Jaroslavy Vlachové. „Navíc jsme jediná škola v České republice, která tento obor vyučuje. Nejbližší je v Bratislavě nebo v Německu,“ podotýká vedoucí katedry hudební kultury Jiří Bezděk.

Na stejné katedře studuje i Adéla Lučanská, učaroval jí však sólový zpěv. A také ona se svými výkony sklízí úspěchy v soutěžích. „V poslední době jsem uspěla dvakrát v Brně a na mezinárodní soutěži v Olomouci,“ upřesňuje Adéla, která nyní končí bakalářský obor. V kategorii 22–26 let tu byla druhá, ale dostala také zvláštní ocenění za skladbu Zdeňka Lukáše Jedna láska, jeden kříž. „Díky tomu jsem si mohla zazpívat s olomouckým orchestrem,“ dodala studentka, která se chce v budoucnu věnovat opeře.

Jiří Bezděk na obě studentky nešetří chválou, upozorňuje ale i na fakt, že je hra na akordeon velmi nákladný obor. „Stejně jako některé další umělecké obory, mezi něž patří i sólový zpěv,“ vysvětluje kantor. Na kateře je možné studovat nejen pedagogické a umělecké obory, ale nově i jeden manažerský. Polovina prostředků na mzdy jde však podle Bezděka těm, kteří vyučují právě umělecké obory. Nyní bude fakulta podávat žádost o akreditaci a přehodnocení těchto předmětů alespoň na úroveň uměleckých škol. „Umělecké školy dostávají na studenta trojnásobný příspěvek toho, co my na pedagogických školách. A na AMU je to téměř pětinásobek,“ upozorňuje vedoucí katedry.