Osm závodníků s přehledem převálcovalo autíčko Petra Šimka, který se na nějaké taktizování vykašlal a prostě po trati nechal svou formulku kroužit stále stejnou rychlostí.

Kdo by si ale myslel, že si v tomto závodě jen několik kluků hraje, je na omylu. „Na autodráze mezi sebou závodí samočinně řízená autíčka. Studenti mají za úkol vymyslet pro jejich řízení takové algoritmy, aby dokázala co nejrychleji projet deset kol na libovolné trati,“ vysvětluje organizátor akce Petr Weissar. Laicky řečeno: studenti musí u svých autíček předem nastavit, jak moc budou do zatáček zpomalovat a na rovinkách zrychlovat. A těmto formulkám se také říká autíčka s vlastní ingeligencí. Nad vymýšlením těch správných algoritmů strávili studenti dva až tři týdny.

„První kolo je zkušební, při něm si autíčko zmapuje trasu a pak se podle ní chová,“ doplňuje Pavel Votava z Plzně, který v univerzitním kole soutěže nakonec obsadil druhé místo a společně s Petrem Šimkem postupuje do celorepublikového finále.

Dlouho to ale s Pavlem vypadalo bledě. „První kolo mi nevyšlo, vypadl jsem z dráhy a skončil až pátý. Ve druhé jízdě už jsem měl víc štěstí a skončil první,“ popsal průběh soutěže Pavel, který rozhodně nebyl jediný, komu vůz z dráhy vylétl. „Dneska je to spíš závod, kdo auto rychleji nasadí zpět na dráhu,“ podotkl jeden z přihlížejících.

Ačkoli dostali všichni soutěžící na začátku stejné autíčko, při závodě vypadalo každé trochu jinak, většina jich postrádala křídlo na zadní části vozu. „Po jedné tréninkové jízdě jsem o ně přišel. Spadlo mi totiž na zem a rozletělo se, takže mám teď tu konstrukci trochu chabou. Dokonce mi chybí i jedno zpětné zrcátko,“ dodal stříbrný Pavel.

Ani vítězi Petru Šimkovi se vyjetí z dráhy při závodě nevyhnulo, jinak ale taktika stále stejné konstantní rychlosti vyšla. A jestli to přece jen není trochu nuda neřešit zatáčky? „Možná jo, ale já fakt nečekal, že vyhraju. Chtěl jsem jen to autíčko, tak jsem ho nějak nastavil. A vyhrál jsem,“ přiznal Petr, který je stejně jako jeho soupeři studentem čtvrtého ročníku fakulty.

Republikové finále v autodráhové soutěži, kam se chystají vítězové z technických univerzit z České republiky i Slovenska, se koná v polovině dubna v Rožnově pod Radhoštěm. Oba plzeňští vítězové přiznali, že na svých algoritmech budou ještě pracovat. „Když bude čas, ještě zkusím něco vymyslet,“ dodal Petr.

Freescale Race Challenge

- Jde o závod automaticky řízených autíček na autodráze.
- Závodí se na nejlepší čas ujetí 10 kol. V autíčku je jednočipový mikropočítač a elektronika, která dokáže vhodně měnit rychlost podle tvaru dráhy.
- Základním snímačem je akcelerometr a předpokládá se „namapování dráhy“ a uložení hodnot v prvních kolech a přizpůsobení jízdy těmto datům.
- Podle pravidel je možné přidávat i další senzory a zvolit i jiné postupy.

Zdroj: FEL ZČU