Hluboko pod loukou za Bukovcem pracuje v těchto dnech razicí štít Viktorie. Potýká se tam s tvrdou skálou, na kterou ji museli stavbaři připravit minulý týden.

Začíná poslední kilometr ražby severního tubusu budoucího nejdelšího železničního tunelu v ČR.

Viktorie se s odolnou horninou pere v takzvaném hard rock režimu od pondělí. Dostala novou řeznou hlavu, která si poradí s odolnými spility. Při hloubení jižního tubusu vloni stavbaře překvapilo, jak moc spility řezné nástroje obrušují a jak často je třeba je měnit. „Museli jsme přijít na nejlepší systém, jak stav řezných nástrojů sledovat a včas je měnit. Teď nás čeká něco podobného,“ tvrdí vedoucí ražby Štefan Ivor.

Zároveň s tím se už od února pracuje také na propojkách obou tubusů, které mají sloužit například při evakuaci. Lidé se jimi budou dostat z jednoho do druhého. „Propojky se razí klasickým způsobem z jižního tubusu k severnímu. Bude jich celkem osm, č. 1 a 2 už jsou hotové, teď pracujeme na č. 3 a 6,“ řekl Ivor.

Propojky ale budou mít i jiný účel. „Ve dvou budou trafostanice,“ dodal Ivor.

Stavbaři věří, že severní tubus bude hotový do konce roku. Tunel vedoucí pod vrchy Chlum a Homolka bude 4,15 kilometru dlouhý a trať mezi Plzní a Rokycany zkrátí o 6,1 kilometru. Celá stavba vyjde na téměř dvě miliardy korun.