„Myslím, že jsme nezklamali ani na tomto poli. Třešničkou na dortu byla organizace tiskové konference před domácím zápasem s Barcelonou. V útrobách stadionu v Edenu se sešlo kolem 140 novinářů. Zvládli jsme to, i díky výborné překladatelce, na jedničku. Pochválil nás potom trenér Barcy Guardiola. UEFA pak tiskovku vyhodnotila jako nejlepší za několik posledních let,“ hřeje profesní gól mluvčího Viktorie Pavla Pillára.

Zvládnout pořadatelství duelů Champions League ale nebylo žádnou procházkou rozkvetlým rájem (Edenem). „Manuál od UEFA, to byla bichle, která měla víc než sto stránek. Popisovala do detailu všechna nutná opatření – bezpečnost, velikost šaten, loga nebo třeba parametry marketingových nebo novinářských místností,“ zmiňuje Pillár. To byl však jenom podklad, ke splnění všech bodů, potom pracovníky klubu ještě ´naváděli´ lidé z evropské federace.

Fanoušek si v klidu sedne k televizi a vychutnává všechny rituály spojené s Champions League. Kloučky mávající obrovskou plachtou ve tvaru míče na půlící čáře za zvuků oficiální znělky a k tomu přicházející fotbalové hvězdy za doprovodu žáčků v dresech. Ani si neuvědomuje, že za tímto uhrančivým divadlem je spousta práce lidí, které divák na trávníku nespatří.

„V den zápasu, během odpoledne, se celý rituál zkouší. Nástup 22 žáčků, kteří pak přicházejí s hráči i kluků nesoucí plachtu . Pochopitelně za zvuků znělky. Domlouvají se signály,“ vysvětluje PR manager klubu, který díky jazykovým schopnostem zajišťoval spoustu ´černé´ práce.

Pevné mantinely platí i pro samotné týmy. „Den před zápasem musí být oficiální trénink přístupný 15 minut médiím a také tisková konference mužstva. V den zápasu přijíždí autobusy s týmy hodinu a půl před úvodním hvizdem,“ vypočítává Pillár. Přesně je daný i čas rozcvičky, příchod do tunelu, zkontrolování výstroje rozhodčím.

Zvláštní operací je pak označení stadionu emblémy UEFA. Lidé z evropské federace jsou na místě konání zápasu už od soboty. A olepuje se téměř všechno. Mizí reklamy partnerů pořádajícího klubu, místo nich se objevují loga firem podporujících UEFA. Nezapomíná se ani na maličkosti, třeba na lahve na pití pro hráče. Musím uznat, že je to úplný koncert. Ti lidé to opravdu umí,“ hodnotí práci komisařů. I míče mohou být pouze smluvní, od adidasu. Viktoria hraje přitom obvykle s ´pumou´. „To je pravda. Míče nám dodala UEFA již na začátku kvalifikace,“ popisuje Pillár.

Splnění všech úkolů po zápase ještě probírají účastníci hodnotící schůzky. „Je tam vždy tak pět lidí z obou stran. Žádný zásadní problém jsme ale neměli,“ pochvaluje si. Asi nejsložitější bylo natažení kabelů pro média pracující na ploše. „Kabely se nesmí dostat do kontaktu s diváky. Nakonec se to řešilo instalováním háků,“ popisuje mluvčí klubu.

Ještě jako náročnější ale Pillár hodnotí zajišťování výjezdů k soupeřům. „Určitě nebylo jednoduché zajišťovat charterové lety, složité bylo vyřizování víz pro novináře do Běloruska. V Barceloně jsme zase řešili přímo na místě pomoc 60 fanouškům, kterým někdo ukradl vstupenky,“ vzpomíná.

Ale muži v pozadí si zažili i příjemné chvíle. „Nadšený jsem byl z jednání zástupců obou velkoklubů. Bylo vidět, že Ligu mistrů hrají každou sezonu, přitom nás brali. Barcelona nachystala velký banner Vítáme plzeňské fanoušky v češtině. Neváhali si kvůli tomu s námi vyměnit pět mailů,“ říká.

Ale zpět na začátek, k povedené tiskovce s Barcou. Ten příběh má ještě pointu. „Neskončilo to jenom pochvalou. UEFA mladé překladatelce, kterou jsem pro tuto akci sehnal, nabídla flek pro nadcházející Euro. Z toho mám taky radost,“ dodává mluvčí Viktorie.