„Přijelo přes 300 účastníků z patnácti států světa," uvedl generální ředitel PMDP Michal Kraus.
Doprava zdarma, tedy to, co se zdá být v západočeské metropoli zatím jen utopií, funguje například v několika městech v Polsku. Na konferenci o tom informoval polský odborník na tuto problematiku Michal Beim. Řekl, že v Polsku je bezplatná veřejná doprava čím dál zajímavějším tématem a jedním z impulzů, proč ji některé regiony zavedly, byly loňské komunální volby. „Existují dvě řešení: první je nulový tarif, to znamená že za použití veřejné dopravy neplatí nikdo. Není žádný systém jízdenek, odpadá tím problém revizorů, distribuce, prodeje, s čímž pak už nejsou spojeny žádné náklady," řekl v Plzni Beim.
Nejpopulárnějším řešením je ale tzv. občanská jízdenka. „To znamená, že pokud někdo platí daně, tak může používat dopravu zdarma, ostatní cestující musí dál platit," uvedl. Systém funguje na principu, že daň z příjmu vybírá stát a ten pak část posílá nazpět městům a obcím. Ty si z příjmu náklady na dopravu od daňových poplatníků kompenzují.
V Plzni se na téma bezplatné veřejné dopravy před loňskými volbami rovněž diskutovalo, u toho ale také zůstalo. Tehdejší náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD), který se stal po volbách primátorem, řekl, že jde o politické rozhodnutí. „Neumím si představit, z čeho bychom zaplatili výpadek 296 milionů korun, které PMDP ročně z jízdného získají," uvedl vloni Zrzavecký. Město by podle něj muselo omezit služby či zvednout daň z nemovitosti. Ke zlevnění dopravy není politická vůle velkých stran a je tu i depo PMDP, které město bude splácet příštích 29 let.
V průzkumech mezi cestujícími, které si nechaly PMDP zpracovat, se ukázala být cena jízdného až třetím problémem. Za větší potíž Plzeňané považují prostředí a nepřizpůsobivé občany ve vozech.
Cena jízdného se v Plzni zvedala naposledy v roce 2012. Jízdné zdražilo z dvanácti na šestnáct, resp. osmnáct Kč.