Ředitelství silnic a dálnic ve středu v tunelu na dálnici D5 provádělo běžnou údržbu. Úplně běžná ale nebyla, neboť uzavření tubusu ve směru na Prahu se hodilo Integrovanému záchrannému systému (IZS). Valík se tak na dopoledne mohl stát cvičištěm.

Scénář cvičení by mohl začínat osmi slovy: V tunelu došlo k hromadné nehodě osmi vozidel. „Asi 23 osob při nehodě utrpělo zranění různého druhu od těžkých přes středně těžká po lehká. My budeme testovat, jakým způsobem se s takovou situací složky Integrovaného záchranného systému vypořádají," popsal akci těsně před začátkem velitel územního odboru Plzeň krajských hasičů Pavel Musil.

Nehoda vypadala velmi autenticky. Tunelový tubus přehradily vraky vozů ležící na boku i na sobě, hasiči jej navíc také zakouřili, a tak řidiči projíždějící po dálnici často přibrzďovali a za jízdy si neobvyklý výjev prohlíželi nebo dokonce fotografovali.

Hasiči se na místo dostali jako první, záchranáři jim byli v patách. V první fázi cvičení ale zraněné nemohli ošetřovat přímo v tunelu. Dokud nebylo jasné, že je Valík bezpečný, třídili je jako při hromadném neštěstí. Až když hasiči kývli, najely sanity přímo k havárii.

„Policisté zajišťují místo nehody, zabezpečují okolí tunelu a zajišťují případné objízdné trasy. Také se starají o soupis zraněných, jejich identifikaci a o to, do jakého zdravotnického zařízení budou převezeni," přiblížila práci mužů zákona policejní mluvčí Martina Kohoutová.

Tou dobou už také nedaleko Valíku přistával vrtulník letecké záchranky. Po zemi i vzduchem se pak zranění dostali do plzeňské nemocnice. Lehce zraněné vezl speciální hasičský autobus.

Kromě záchranářů se v tunelu a okolí pohybovali rozhodčí. Měli fotoaparáty i kamery, v rukou bloky a oči na stopkách. „Za každou složku tady je minimálně pět lidí, kteří vše sledují, budeme mít také foto a videodokumentaci, podle které pak cvičení vyhodnotíme. Výstupy z něj pomohou zdokonalit naši práci," dodal Pavel Musil.