„Jsou prázdniny, tudíž výrazně ubylo studentů, pak se samozřejmě hodně jezdí na dovolené nebo k vodě a lidé se také snaží ušetřit, takže nepijí," vysvětluje letní úbytek hostů Kamila Fedorová z baru The Pub.
Obdobná situace je také ve většině ostatních oslovených podniků. „Teď k nám chodí hlavně stálí zákazníci a štamgasti, kteří mají svou míru, ostatních hostů samozřejmě ubylo," řekl Roman Bulín z hospody U Kohoutů.
Živější společnost se v podnicích schází až později večer nebo při sportovních akcích.
„Zákazníci se schází hlavně mezi sedmou a devátou večerní, když opadnou ta největší vedra a vrátí se od vody," potvrdil Bulín.
O víkendech však u píp nepotkáte téměř nikoho, dokonce i stálí zákazníci tráví čas mimo výčep. „V sobotu a v neděli tu není skoro ani noha. To jsou asi nejhorší dny v týdnu," uvedla Fedorová.
Provozovatelé se rovněž shodují, že tvrdý alkohol v pařácích nejde na odbyt skoro vůbec. Nealkoholické nápoje jsou na tom o trochu lépe. „My tu točíme i Kofolu a Citronelu a ty se prodávají mnohem lépe než lahve z lednice," informoval o prodeji nápojů pro střízlivé řidiče Bulín. Na odbyt jde i malinovka a samozřejmě nealkoholická piva.
Většina oslovených provozoven reaguje na vysoké teploty osvěžujícími letními menu. Některé podniky se drží ověřených klasik a nabízí alkoholické i nealkoholické osvěžující koktejly, jako například mojito a piňa coladu. Jiní experimentují s různými saláty, kombinacemi ovoce a bylinek.
Někteří dokonce zachází tak daleko, že svým hostům nabízí pokrmy, které jsou minimálně svým názvem adrenalinové. „Teď máme v nabídce opepřené jahody s medem a nikdo si zatím nestěžoval," prozrazuje Fedorová. „Zní to divně, ale chutná to kupodivu skvěle. Máme s tím úspěch," dodává.
Drtivá většina hospod přes prázdniny nijak neupravila svou otevírací dobu a navíc pro hosty otevřela předzahrádky nebo venkovní sezení. Spousta hostinců dokonce nabízí i možnosti rezervace pro nejrůznější oslavy a soukromé akce, kdy jsou i ochotni se otevírací dobou přizpůsobit svým hostům.
Přesto se už všichni provozovatelé těší na podzim. Právě v tomto ročním období, a pak také na jaře, se jim nejvíc daří. „Akce v rámci prodeje samozřejmě mít budeme, ale ne teď v létě, to by nemělo moc cenu. První chystáme až na podzim," uzavírá Bulín.
Adéla Šmausová, Eliška Hřebenářová