Vrtulník vzlétl 5. září 2018 z areálu jedné z firem ve Folmavské ulici v Plzni celkem třikrát. První dva lety proběhly bez problémů, při třetím spadl stroj 2,5 kilometru daleko od místa startu na střechu haly v průmyslové zóně. V době nehody v něm byl 32letý český pilot a tři Thajci. Na místo vyrazily záchranné složky včetně vrtulníku záchranné služby, posádce už ale nemohli pomoci.

Příčinou nehody se zabýval ÚZPLN. Podle svědků letu vrtulníku se stroj pohyboval nezvykle nízko nad zemí a před pádem na halu prudce změnil směr letu. „Letěl jen několik metrů nad sloupy veřejného osvětlení, nad kruhovým objezdem u Makra se pak stočil mírně vlevo a následně prudce vpravo, kdy vrtule byla kolmo k zemi,“ vypověděl komisařům muž, který byl ve Folmavské ulici jen několik set metrů od místa nehody. Podle něj letěl do té doby vrtulník v přímém směru a bez zjevných technických problémů.

STROJ BYL V POŘÁDKU

Technické problémy vyloučila později komise, která zkoumala trosky stroje. „Motor pracoval v průběhu letu zcela normálně, všechny prvky řízení byly až do nárazu vrtulníku do střechy haly funkční. O poruše vrtulníku před nárazem neexistují žádné důkazy,“ uvádí komise v závěrečné zprávě, kterou zveřejnila včera na svém webu. Vrtulník byl způsobilý k letu, měl platné pojištění, v nádržích dostatek paliva a nebyla překročena povolená hmotnost pro vzlet.

PILOT LETĚL OPILÝ

Komise se zaměřila na pilota stroje. Podle svědků, kteří se před letem vrtulníku zúčastnili obchodního jednání u oběda, pilot hojně popíjel alkohol. „Viděla jsem ho pít šumivé víno, pivo i tvrdý alkohol. Kolik přesně vypil, to nevím,“ uvedla jedna z účastnic jednání s tím, že při odchodu z restaurace nebyl nikdo v „podroušeném stavu“ a všichni se chovali „celkem normálně“.

Jiného názoru je ale komise ÚZPLN. „V krvi pilota bylo naměřeno 1,97 promile alkoholu. V takovém stavu není člověk způsobilý pilotovat,“ uvádí komise ve své zprávě. Během vyšetřování nehody komisaři zjistili, že 32letý pilot, který měl na tomto typu stroje nalétáno přes 300 hodin, neměl platnou zdravotní způsobilost. „Všechny tři lety toho dne byly v rozporu s pravidly pro provádění letů. Tím pilot ohrozil bezpečnost sebe, posádky i dalších lidí v prostoru jeho letu. Svým vědomým chováním zapříčinil vznik situace, která vyústila v leteckou nehodu,“ zní závěr komise.

Ilustrační fotografie.
Lidé dluží městům miliony