A to je také důvod, proč dva dny před Štědrým dnem i my otiskujeme hned tři vánoční fotografie.

Ta nejstarší je z roku 1942 a zachycuje Zdeňku Fenclovou z Plzně s jejím tatínkem. „Je to focené v pivovaru, kde můj pradědeček pracoval 
a zároveň i s rodinou bydlel," popisuje snímek vnučka paní Fenclové Karolína Žitková. 
S babičkou na jaře fotky probírala a nechala si jejich příběh vyprávět. Zdeňka Fenclová se bohužel nepodívala ani na jednu výstavu, letos zemřela. „Díky tomuhle projektu jsem se dozvěděla hodně o své babičce a jejím životě a za to jsem vděčná," říká studentka antropologie.

Jako vzpomínku na svého tatínka Bohumila Škrýbu vnímá použití fotografií také Jana Mašková, z jejíhož alba je dvojfoto ze začátku roku 1969. „Na fotce je můj bratr, který se narodil 16. prosince 1968, tatínek ho zachytil krátce po Vánocích s babičkou 
i prababičkou," vzpomíná Plzeňanka. Dodává, že její otec fotil velmi rád a měl v Plzni i několik výstav spolu s přáteli z fotokroužku. Bohumil Škrýba si prý občas vzal fotoaparát a jednoduše vyrazil do ulic. Některé snímky má Jana Mašková dodnes zarámované.

Plzeňanka Zdeňka Fenclová je autorkou dnešní jediné nevánoční fotografie. Její vnučka Karolína ji nazvala Kráska. „Ta žena na fotce je jednoduše nádherná. Vznikla celá série fotek, ale tahle mě oslovila i esteticky – má zkrátka své kouzlo." Snímky vznikly v roce 1951 krátce poté, co si Zdeňka Fenclová po první brigádě koupila svůj první fotoaparát. „Na fotografii je její kamarádka, se kterou vyfotily několik filmů blbnutím a pózováním v pivovarských zahradách, kde moje babička bydlela," doplňuje Karolína.

Výstava Ráj mezi čtyřmi řekamiKdy: do 31. ledna 2016
Kde: DEPO2015, Presslova ul.
Kurátor: Jean-Pierre Moulères
Jde o druhou výstavu sestavenou z fotografií, které poskytli Plzeňané ze svých rodinných alb. Celkem se sešly tři tisíce snímků, z nichž kurátor vybral cca 350 fotografií. Poskládal je bez ohledu na časové zařazení či pokrevní pouta a propojil je citáty českých básníků a spisovatelů.
➤ Na recepci je ke koupi kniha Plzeňské rodinné fotoalbum.

Snímky pro aktuální výstavu vybíral Jean-Pierre Moulères z Marseille. „Je to portrét Plzně, samozřejmě spíše impresionistický, jehož rytmus udávají roční období. Ale jsou v nich obsažena i jiná období než ta roční – období touhy a lásky, období života 
a osudu. A takovými procházíme všichni," vysvětluje autor francouzského projektu 
z roku 2013, jímž se Plzeň inspirovala, proč jsou rodinné fotografie tolik univerzální.