Té změny si všimne každý, kdo nyní projíždí dálničním tunelem Valík. Nová LED světla tu navozují iluzi denního světla, přechod do tunelu je pro oči řidiče mnohem přirozenější. I to je jedna ze změn, kterými se nejkratší český tunel chystá na navýšení povolené rychlosti na 100 kilometrů v hodině. Dosud se tady, stejně jako v dalších tunelech, smí jezdit jen osmdesátkou.

Zatím je připravený jen jeden tubus, auta v omezení jezdí obousměrně. V druhém tubusu práce finišují, skončit by měly 9. září. „Od tohoto data by se mělo jezdit bez omezení a vyšší rychlostí. Vše záleží na výsledku komplexních bezpečnostních zkoušek nových technologií,“ řekl mluvčí stavební firmy Subterra Vladislav Beneš.

Pro zvýšení rychlosti o dvacet kilometrů je potřeba udělat několik změn. „Kromě kompletní výměny stávajícího osvětlení tunelu za LED technologii se mění také hlásky SOS, celý systém na detekci nebezpečných látek nebo řídící systém dopravy. Před tunelem pracují dělníci na napojení svodidel. Práce vyjdou přibližně na 150 milionů korun,“ dodal mluvčí.

A další na první pohled viditelná změna? Ze stropů zmizely obří proudové ventilátory. Odvětrání podle expertů zařídí samotná auta. Zvýšení rychlosti by totiž mělo posílit pístový efekt projíždějících vozů.

Po technických přejímkách požádá ŘSD silniční správní úřad a policii o souhlas se zvýšením rychlosti. Silničáři pak budou zhruba rok testovat, jak se zvýšení rychlosti projevilo. „Vše poté vyhodnotíme. Pokud to bude v pořádku, budeme pro zakotvení této změny ve výstavbě a předpisech,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Postupně a po úpravách by se pak zvyšovala rychlost i v dalších dálničních tunelech.

Valík je tunel na dálnici D5, která zde tvoří obchvat Plzně. Do provozu byl uveden 6. října 2006. Tunel je 380 metrů dlouhý.

Ilustrační foto.
MHD v Plzni podraží