Od včerejšího dne jich je po celém městě 50. Záznamy sledují policisté nonstop na jednom centrálním dispečinku a na pěti jednodušších pracovištích policie, magistrátu i MHD. Nákupy kamer financuje výhradně město, ale jejich záběry využívá hlavně dopravní a pořádková policie. Celkem už město dalo do systému přes 30 milionů korun.

„Dnes přibylo dalších 14 kamer, z nichž většina je umístěna v obvodu Slovany, kde jich bylo dosud minimum. Tato etapa přišla na 11 milionů korun,“ uvedl Josef Brůha ze Správy veřejného statku města Plzně. Nejdražší nejsou přístroje, ale propojovací cesty, které už se nyní budují jako bezdrátové. Hlavní položku tvoří náklady na vybudování přenosových tras. Jedna kamera s doplňky přijde až na 200 tisíc korun, trasy od 200 do 800 tisíc Kč.

Radnice má rozpracovanou další etapu, která významně zahušťuje střed města, Bory a Skvrňany. Celkem má do června 2012 přibýt 19 kamer za 17 milionů korun. „Zatím jsme zprovoznili čtyři, na třech z nich je poprvé využit bezdrátový přenos,“ uvedl Brůha. Rozšíření kamerového systému bude pokračovat čtvrtou a pátou etapou.

„Využití kamer je každodenní - státní a městskou policií i dopravními podniky. Jsou přínosem pro bezpečnost dopravy i veřejný pořádek ve městě, obojí rovnocenně,“ řekl vedoucí oddělení dopravního inspektorátu policie Karel Machulda. Podle něj byla spolu s městem zpracována studie exponovaných míst a umístění kamer se pružně mění. Podle Machuldy je na tom Plzeň z českých měst velmi dobře.

Město mělo původně analogový kamerový systém, jenž fungoval deset let do roku 2008. Poté byla zahájena digitalizace, která má umožnit, aby každá služebna strážníků měla jen kamery svého obvodu. Záběry ze všech zařízení jsou dostupné na centrálním pracovišti na Klatovské třídě, kde pracují strážníci spolu se státními policisty.

„Kamery využíváme nyní i k zajištění veřejného pořádku, například při monitorování fotbalových fanoušků a extremistických pochodů,“ řekl městský radní Robert Houdek. S umístěním kamer se začalo od středu města, odbor bezpečnosti nyní zpracovává studii chybějících míst, třeba na celé trase fanoušků z nádraží na fotbalový stadion. V ostatních obvodech, jako jsou Doubravka, Bory a Lochotín, je podle Houdka kamer méně, ale hlavní křižovatky jsou pokryté.