A při pohledu na rozvětvenou konstrukci, která by měla stát mezi Saským mostem a mostem Generála Pattona, je jasné, že jde opět o moderní stavbu odvážného vzhledu.
„Lávka je vyvolaná investice k opravě mostu Generála Pattona. Po dobu rekonstrukce je totiž nutné odklonit všechny chodce a cyklisty,“ potvrdil náměstek primátora Petr Rund (ODS). Město, které by mělo lávku zaplatit, proto oslovilo dvě firmy, aby vytvořily studie. „Je to odvážná konstrukce, která je ale zároveň velmi lehká,“ popisuje svůj návrh Ondřej Císler, podle něhož je lávka koncipována jako ´téměř nehmotný prvek zavěšený v prostoru´. Odhadovaná cena stavby je cca 20 milionů korun. „Je to rozumná cena za takto velkou lávku,“ podotýká architekt s tím, že po dokončení obou etap bude centrum s Roudnou spojeno bezbariérově.
O lávce, která přemostí zároveň rušnou Tyršovu ulici a řeku Mži, se podle Runda jedná už několik let a téměř všechny dotčené úřady s ní souhlasí. Až na třetí plzeňský obvod. „Jsou to zbytečně vyhozené peníze. O 200 metrů dál je Saský most, kudy mohou lidé chodit,“ míní místostarosta centrálního obvodu Radislav Neubauer (ČSSD), podle něhož navíc vede lávka ´odnikud nikam´.
Opoziční zastupitel Pavel Stelzer (bez PP) rozhodnutí rady obvodu kritizuje. „Jediní my, kteří bychom měli bojovat za veřejnost, lávku nechceme? Vždyť je bezpečným prostorem pro chodce, který můžou využívat i cyklisté. Rada zkrátka zaspala!“ hřímal při jednání zastupitelstva Stelzer. Ten od zastupitelů požadoval i usnesení, které by ´přebilo´ negativní doporučení rady. Nedočkal se ho.
Topkař Pavel Podaný upozornil i na to, že lávka vznikne v místě, kde dnes chodci často přebíhají čtyřproudou silnici. „Není dobré vzít si na svědomí smrtelný úraz. Náklady jsou rozhodně nižší, než je cena lidského života,“ dodal Podaný.
Jestli spojení historického centra a Roudné pro pěší vůbec vznikne, záleží na tom, kdy se začne s opravou mostu Generála Pattona, jejímž investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Letos budeme vědět, co by rekonstrukce znamenala pro dopravu v centru a jak je na tom most z hlediska zatížení tramvajemi. Podle toho rozhodneme o způsobu opravy mostu,“ vysvětluje šéf plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák s tím, že první práce by mohly začít už napřesrok.
Stavba nové lávky je přitom podle náměstka primátora pro dopravu Miloslava Šimáka (ČSSD) otázkou spíše několika let. „Víme, že by tam lávka mohla být, víme, jak by mohla vypadat, ale zdali, kdy, za jakých podmínek a kdo ji bude financovat, to je zatím ve hvězdách,“ říká Šimák.