Kdy přijede nejbližší autobus? A kdy pojede další? Nezastaví tady náhodou ještě někdy předtím trolejbus?
Od roku 2012 se cestující plzeňskou MHD nemusejí na zastávkách pročítat několika jízdními řády, aby na tyto otázky dostali odpověď – stačí, aby se podívali vzhůru na světelné panely, které jim pomohou.
Takzvaných inteligentních zastávek dnes v západočeské metropoli funguje dvanáct. Do měsíce se číslo zaokrouhlí na dvacet.
Kde jsou a budou?Inteligentní zastávky v Plzni od roku 2012 fungují v těchto zastávkách MHD (na každé zastávce jsou vždy dva panely):
• Mrakodrap
• U Práce
• Palackého náměstí
• Bazén Slovany
• Zoologická zahrada
• Pod Záhorskem
Do měsíce k panelům přibude dalších osm na zastávkách:
• Sady Pětatřicátníků
• Hlavní nádraží
(dva inteligentní panely budou vždy na zastávkách tramvají, dva na zastávkách další MHD)
Čtyři nové panely se už objevily na zastávkách tramvají i další MHD u Hlavního nádraží, ještě čtyři budou sloužit v sadech Pětatřicátníků – stejně jako u nádraží budou dva u tramvajových kolejí a dva u silnice.
Město a Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vyslyšely volání cestujících. „Byly tady žádosti, jestli bychom panely neumístili také na tyto vytížené zastávky. Do budoucna řešíme ještě umístění dalších, ale je možné, že už nebudou tak velké, protože půjde o zastávky, kde neprojíždí tolik spojů," řekl projektový manažer dopravy PMDP Jiří Kohout.
Dvanáct už fungujících tabulí vyšlo před třemi lety v rámci pilotního projektu na 5,4 milionu korun, z čehož 4,8 milionu zaplatila Evropská unie. Osm nových stojí dva miliony. Zatím jsou ale vypnuté. „Zprovozněny budou do měsíce," ujišťuje vedoucí Oddělení koncepce veřejné dopravy Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl.
Cestující si panely většinou pochvalují. „Líbí se mi to a už jsem si zvykla. Když se potřebuju dostat třeba od Práce k Tesku, hned vidím, čím a kdy můžu jet. Ještě se mi nestalo, že by tabule nefungovaly," říká Kateřina Horáková. „A je dobře, že teď tabule budou i v sadech, kde jsou zastávky plné vlastně celý den," dodává.
Jan Štekl v Plzni od letoška studuje a bez inteligentních zastávek by prý byl občas dočista ztracený. „Musel jsem se jen naučit, kam které číslo jezdí. Dívat se na tyhle tabule je pro člověka, který se v plzeňských jízdních řádech nevyzná, mnohem snazší," pokyvuje hlavou.
Kromě jízdních řádů panely ukazují například také zpožděné spoje a se začátkem výměny původního typu Plzeňských karet za nový získaly i další funkci. „Ukazují čísla karet, kterých se zrovna výměna týká, to mi připadá velmi šikovné. Když si někdo jako třeba já není schopný zapamatovat, jaké číslo karty vlastně má, může si to snadno průběžně kontrolovat," míní Hanka Horníčková.