Lokomotivu s označením Škoda 109E vyvíjela a vyráběla plzeňská Škoda Transportation čtyři roky. Ve čtvrtek ji poprvé zástupci společnosti ukázali veřejnosti. Modro-šedá lokomotiva bude nejmodernějším českým strojem na našich železnicích.

České dráhy jich od Škodovky koupí celkem dvacet. Podle mluvčí Škody Transportation Radky Pistoriusové kontrakt přesáhl 2,5 miliardy korun. Lokomotivy budou jezdit na koridorových tratích s nejvyšší povolenou rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Jsou unikátní zejména v tom, že jsou třísystémové.

"V České republice jsou troleje s dvěma druhy napětí, v zahraničí, například v Rakousku, je pak napětí ještě jiné. U této lokomotivy nebudeme muset při přechodu na jiné napětí přepřahat," vysvětlil ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Paroubek. Ušetří se tak zejména čas.

Lokomotiva přináší také zvýšený komfort pro strojvedoucího, včetně klimatizace nebo mikrovlnné trouby v kabině. Navíc je nározuvzdorná. Při extrémních nárazu v rychlosti 110 kilometrů v hodině do nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun zůstane prostor kolem strojvedoucího nepoškozený.

Více se dočtete v pátečním Plzeňském deníku.