S domácími traktůrky, přibližovadly i moderními traktory tovární výroby závodili jejich majitelé v šesti kategoriích. Do první patřily stroje domácí výroby s motocyklovým motorem a neodpruženou nápravou. Další dvě kategorie se lišily pouze motorem - benzinovým a dieselovým. Ve čtvrté skupině startovaly stroje domácí výroby a upravené automobily s odpruženou zadní nápravou. Jednalo se například o doma vyrobené tříkolky a čtyřkolky s řídítky a obecně samohybky, které nejsou srovnatelné s traktory. Poslední dvě kategorie patřily těm největším strojům - traktorům tovární výroby s maximálně dvěma válci a dále s více než dvěma válci. Zcela samostatnou skupinu tvořily ženy.

Na dožickou traktoriádu se odhadem vypravilo zhruba tři a půl tisíce lidí. Diváci si rovněž sami vybírali stroj, který jim nejvíce padl do oka. Cenu diváka, která je podle mnohých nejcennějším oceněním, si nakonec odnesl Jiří Novotný z Hrušovan u Žatce z Mortadela teamu, který trať brázdil s traktůrkem domácí výroby s motorem z octavie.

Trať, kterou stroje musely zdolat, měří jedenáct set metrů. Podle organizátora Václava Blovského v sobě spojuje jízdu do vrchu, sjezd, sprint a jízdu zručnosti. Využívá přitom svah u hřiště a přilehlou louku. „Po startu jezdci absolvují jízdu do svahu a sjezd. Po přejezdu meze je čeká šedesát metrů dlouhá rovinka. Jezdci pokračují do náročné terénní části, následuje zpomalovací šikana, průjezd sérií zatáček, překonání pahorku, přejezd bahna a terénní vlny do cíle,“ popisuje Blovský.

„Na traktoriádu jsme se přišli podívat už potřetí a moc se nám tu líbí. Jak manžel, tak syn jsou do těch strojů jako diví. Muž má doma starou pětadvacítku, a když jede do lesa nebo na pole, syn mu hned asistuje. K Vánocům jsme mu pořídili takový malý traktůrek na elektřinu,“ sdělila nám Martina Ženíšková z Nepomuka.

První místa

1. Domácí výroba – motocyklový traktor: Jan Vokurka
2. Domácí výroba – benzinový motor: Jiří Vítek
3. Domácí výroba – dieselový motor – Pavel Cízl
4. Domácí výroba – auto: Jiří Plemenik
5. Tovární výroba – motor do dvou válců: Václav Šlapák
6. Tovární výroba – motor nad dva válce: Čeněk Prokopec

Nejrychlejší žena: Anna Vítková