Jednomyslně ve čtvrtek schválili plzeňští zastupitelé studii k tomu, jak by mělo v budoucnu vypadat území po zbořeném Domě kultury Inwest a jeho okolí.

„Se skřípěním zubů, protože tam chybí projednání s veřejností,“ prohlásil opoziční zastupitel za TOP 09 Michal Vozobule. Stejnou námitku mělo rovněž opoziční ANO, nehlasoval kvůli tomu ani slovanský starosta Lumír Aschenbrenner (ODS). Že se řešilo ´bez lidí´tak důležité území, v němž 35 tisíc Plzeňanů odmítlo skoro před pěti lety obří nákupní Corso, kritizovalo hodně politiků. Technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS), který jim studii předkládal, slíbil, že to napraví a do konce roku celý materiál zveřejní a Plzeňané se s ním budou moci seznámit.

Všichni zastupitelé se ale shodli, že studie je dobrá a pro Plzeň prospěšná. Předpokládá vlastně novou plzeňskou čtvrť ohraničenou hlavním vlakovým nádražím, Sirkovou ulicí, Hamburkem a dírou po kulturním domě Inwest včetně přilehlého Denisova nábřeží s poliklinikou a městskými lázněmi.

Studie tu vylučuje obchodní monoblok, takže tu definitivně nesmí vyrůst žádné Corso ani jiný jednolitý obří obchodní komplex. Navíc tu může vzniknout jedinečné místo v centru města, které bude bez aut. Studie tu totiž nepřipouští parkování na povrchu, takže naprostou přednost budou mít chodci. „To je jedna z nejlepších věcí. V Plzni nemáme místo, kde musí být zásobování a parkování všech aut pod zemí. A také chválím polyfunkčnost celého území,“ prohlásil architekt Jan Toman (TOP 09).

Jde ale o běh na dlouhou trať. Aby se to mohlo stát, musí být nejdříve přeložena frenkventovaná státní silnice I/20 vedoucí dnes přes Slovanskou a Sirkovou ulici z centra pryč. Na tom pracuje radnice a ŘSD už dlouho, nová silnice povede mezi slovanskou Jasmínovou a boleveckou Studentskou ulicí.

Ve čtvrtek schválená studie pak počítá se zúžením Sirkové ulice a novou zástavbou směrem k Hamburku.

V díře po Inwestu studie dovolí polyfunkční zástavbu s alespoň děma ulicemi. Dva stavební bloky přiléhající k Americké ulici omezuje osmi tisíci čtverečními metry a v celém území nesmí být více než 65 tisíc čtverečních metrů pro obchod. To vše musí investoři včetně investora zrušeného Corsa a zároveň majitele největšího pozemku v území respektovat. „Jsem rád, že studie vznikla, kdybychom řekli už před deseti lety, co vlastně město chce, nemuseli bychom se soudit o 1,8 miliardy,“ poznamenal Petr Suchý z TOP 09. Narážel na sumu, o kterou se s radnicí soudí firma Amádeus za zamaření Corsa.

Co má vyrůst v díře po Inwestu a okolí
Členitá zástavba s alespoň dvěma 12metrovými ulicemi ● veškeré parkování musí být pod zemí ● nesmí chybět veřejné prostranství a zeleň ● Sirkova ulice se má zúžit na dvouproudovou a posunout k policejní budově ● místo u Hamburku doplní zástavba ● u nádraží jsou navrženy dva 40metrové věžáky.