Má totiž začít její úplná rekonstrukce, při níž se změní na kruhový objezd. Na několik měsíců sem proto přibudou semafory a doprava bude pouštěna kyvadlově vždy jen v jednom směru.

„Protože budou semafory ze tří směrů, je jasné, že čekací intervaly budou delší,“ potvrdil Martin Vít ze Správy a údržby Plzeňského kraje (SÚSPK), který má stavbu na starosti. Zároveň řidičům radí se křižovatce úplně vyhnout nebo použít městskou dopravu. Dodal, že semafory budou nastaveny tak, aby autobusy MHD a ČSAD čekaly nejkratší dobu.

Oslovení řidiči byli většinou překvapeni, o plánované uzavírce vesměs nevěděli. „Jezdím tudy dvakrát týdně ráno z Lochotína na Doubravku. Asi teď budu muset přes město, což je pořádná zajížďka,“ plánuje Martin Kamen z Plzně. To Petr Moulis už rekonstrukci netrpělivě očekává. „Jezdím od Bílé Hory a čekám tu na křižovatce vždycky dost dlouho. Omezení nějak přežiju a přes ´kruháč´ už to snad půjde rychleji,“ míní muž ze severního Plzeňska.

Stavba kruhového objezdu vyjde na dvanáct milionů korun, zhruba polovinu platí kraj, polovinu pak první plzeňský obvod, do jehož území křižovatka spadá. „Jde o jednu z našich největších investic,“ tvrdí starosta Lochotína Miroslav Brabec (ČSSD). Součástí stavby je i vznik nového zálivu pro městskou dopravu nebo chodníky.

Už dnes musí křižovatku v dopravní špičce řídit policisté, ráno a odpoledne se tu tvoří fronty, auta jedoucí z vedlejší silnice od Bílé Hory musí čekat. Trasu kolem Boleváku totiž využívají řidiči, kteří se chtějí vyhnout často ucpané Karlovarské třídě. „Kruhový objezd dokáže dopravu převést plynuleji a bezpečněji,“ vysvětluje důvody rekonstrukce technický náměstek ředitele SÚSPK Josef Felber.

Přípravné práce začnou na křižovatce ulic U Velkého rybníka a Na Roudné už v pondělí, ty se však zatím řidičů nedotknou.

„Jde o přeložky sítí nebo sondy kvůli plynovodu,“ upřesnil Martin Vít. O 14 dní později má začít částečná uzavírka, její termín může posunout snad jen nepříznivé počasí. „V případě úplné uzavírky by sice byla sice okružní křižovatka hotova rychleji, ale prakticky to je nerealizovatelné vzhledem k trasám linek veřejné dopravy,“ dodal náměstek Felber.

Tato trasa je jedním ze dvou spojení Severního Předměstí s centrem Plzně a dá se předpokládat, že se zde budou tvořit dlouhé fronty. Lochotínská radnice proto hodlá v nejbližších dnech rozjet informační kampaň s billboardy a letáčky, která řidiče na omezení upozorní.

Plzeňské dopravní podniky už teď počítají se zpožděním autobusů č. 20 a 30, ale jízdní řády zatím měnit nebudou. „Na konečné mají autobusy vždy určitý čas na vyrovnání zpoždění,“ vysvětluje Jiří Ptáček z dopravních podniků. K úpravě jízdních řádů prý přistoupí teprve v případě, že by zpoždění bylo ještě větší.

Firma, která okružní křižovatku pro kraj staví, musí práce dokončit do konce června, hejtmanství se přesto snaží dojednat zkrácení lhůty. „Už teď je jisté, že firma bude pracovat sedm dní v týdnu,“ podotkl Vít.

Kruhový objezd u Součků je však pouze provizorním řešením, zřejmě zde však bude několik let. Přesněji do doby, než Ředitelství silnic a dálnic postaví silnici I/20. Ta má vést z Lochotína přes pole až do blízkosti křižovatky u Součků. „Pak by měl být celý tento uzel předělán. I proto bude středový prstenec objezdu demontovatelný a odnímatelný,“ doplnil Martin Vít.

Martin Vít: Řidiči, křižovatce se vyhněte

Okružní křižovatka u Součků začne vznikat už za několik málo dní. Co přesně to znamená pro řidiče, vysvětluje Martin Vít, což je vedoucí oddělení přípravy a realizace staveb z krajské správy a údržby silnic. Právě on má stavbu za dvanáct milionů po technické stránce na starosti.

Předpokládáte po 19. březnu, kdy začne částečná uzavírka na křižovatce ulic U Velkého rybníka a Na Roudné velké problémy? Nebude pak lepší jezdit z Lochotína do centra přes Karlovarskou?
Komplikace určitě nastanou. Každý Plzeňák ví, že tahle křižovatka je velmi exponovaná už teď, takže předpokládáme, že fronty vzniknou. A nejen ve špičkách jako dnes, proto bychom doporučili, aby se lidé tomuto místu vyhnuli nebo využili městskou dopravu.

Bude uzavírka částečná po celou dobu prací, tedy od 19. března do konce června?
Pořád se snažíme vyjednat zkrácení termínu dokončení, firma tu bude pracovat sedm dní v týdnu. Technologie neumožňuje, aby bylo místo pro dopravu třeba měsíc otevřeno, měsíc uzavřeno, takže bude doprava pouštěna po celou dobu jedním pruhem.

Ze tří směrů? To znamená, že čekací doby budou poměrně dlouhé, ne?
Musíme stanovit prioritu směrů, semafory budou nastavené tak, aby ve špičkách reagovaly na aktuální situaci. Ráno a odpoledne tak například budou intervaly ve směru z Lochotína o několik vteřin delší. Hlavní je, aby autobusy veřejné dopravy stály co nejméně.

Co byl hlavní důvod toho, proč se z této křižovatky dělá kruhový objezd?
Stav ve špičkách je dnes nevyhovující, tvoří se fronty a často tu provoz musí řídit policie. Kruhový objezd dokáže dopravu komfortněji a plynule převést.

Co znamená, že je tato okružní křižovatka provizorní? Znamená to, že se teď za několik milionů postaví a za pár let se zase odstraní? Proč?
Provizorní je kvůli silnici I/20, která patří Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Měla by vést z Lochotína přes pole k Boleváku až sem a pak by celý tento uzel měl být předělán. Ale nevíme, kdy ŘSD tuto silnici postaví a jak dlouho tedy bude tato křižovatka provizorní. Středový prstenec bude odnímatelný a snadno demontovatelný.