VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trojka: Chceme podtunelovat Plzeň

Plzeň - Podtunelovat střed města kvůli léta diskutovanému městskému průtahu, který má odlehčit hlavně Klatovské třídě a spojit severní a jižní část města, chtějí zastupitelé třetího městského obvodu.

24.9.2009 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Na svém úterním zasedání zcela odmítli variantu, že by průtah městem mohl vést čtyřproudovou komunikací na povrchu. Vzápětí odhlasovali, že v souvislosti s průtahem města souhlasí jen s více než kilometrovým tunelem hluboko pod povrchem země, do kterého by se vjíždělo u Borské ulice a ústil by až za řekou Mží za Kalikovským mlýnem.

„Ano, je to drahá varianta. Jenže tím, že povolíme 400 metrů od Klatovské třídy další velkou silnici na povrchu, se dobereme jen k tomu, že budou zanedlouho zaplněné obě dvě. Ničemu neulehčíme,“ prohlásil radní trojky Pavel Stelzer (bez PP).

Rovněž místostarosta trojky Stanislav Kopáček (ODS) prosazuje tunelovou variantu. „Zvolit levnější, ale provizorní řešení po povrchu není správné. Čtyřproudovka by znamenala velké demolice, musely by jí ustoupit desítky domů a v těch, co by zůstaly, by kvůli hlukovým limitům nemohli bydlet lidé,“ argumentuje Kopáček. Tvrdí, že je lépe s průtahem raději dalších deset let počkat a pak jej postavit podle potřeb města a jeho obyvatel, tedy s tunelem.

„Chceme, aby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozpracovalo právě tuto variantu a přesně vyčíslilo, co všechno by v praxi obnášela,“ konstatoval Kopáček.

Technický náměstek primátora Petr Rund (ODS) kroutí nad nápadem hlavou a tvrdí, že usnesení obvodu nemá na stavbu průtahu vliv a je jen doporučujícím ukazatelem. „O definitivním řešení rozhodnou radní a zastupitelé města,“ konstatoval Rund. Variantu s tunelem považuje za sci–fi. „Je nutné uvažovat reálně. Budeme–li směrem ke státu, který má průtah Plzní stavět, vysílat nepřiměřené požadavky, můžeme o investici nakonec přijít,“ řekl Rund.

Podle něj se nyní zpracovává taková varianta průtahu, kdy od Bor i od Lochotína povede do centra čtyřproudová komunikace, která se v centru zúží na dvouproudovou. „V příštím roce se pro toto řešení zpracuje posudek EIA, tedy posouzení stavby z hlediska životního prostředí, a poté se může rozběhnout územní a stavební řízení,“ vysvětlil Rund. Nejoptimističtější varianta počítá s tím, že stavět se začne nejdřív za pět až sedm let. „V té době by už mohl fungovat i obchvat města,“ míní Rund. Ten staví Plzeňský kraj společně s městem Plzní.

Také podle Miroslava Blabola z plzeňské pobočky ŘSD je varianta s tunelem naprosto nesmyslná.

„Takový návrh by neprošel žádným schvalovacím řízením. Nechápu, že někdo s technickým vzděláním mohl něco takového navrhnout. Technicky by bylo možné takový tunel postavit, ale vyžádalo by si to obrovské náklady,“ říká Miroslav Blabol z ŘSD.

Upozorňuje, že velké problémy by byly s přeložením všech inženýrských sítí, kterými je zmíněný úsek hustě protkán. Kvůli hrozbě sesuvu půdy by se musely při stavbě tunelu zajistit i okolní domy a megastavba by si vyžádala také dlouhodobou dopravní uzavírku. Ta by mohla trvat až dva roky. Další problém by byl podle Blabola v tom, že tunel by měl vést pod řekou Mží, čímž by zasáhl do záplavového území. Silniční stavby přitom mohou podle něj překonávat vodní toky pouze estakádami.

Projektanti ŘSD odhadli, že tunel by měřil asi 1,5 kilometru a jeho stavba by stála zhruba 1,2 miliardy korun. Musel by se totiž stavět takzvanou raženou technologií, která je velmi nákladná. V tom případě už se ale cena tunelu blíží k ceně celého průtahu, který má stát 1,6 miliardy korun.

24.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Asistenční pes s vámi nesmí, slyšela vozíčkářka v obchodu

Pavel Vrba

Vrba: Máme co napravovat

Disco tanec v Lokomotivě

Plzeň – Soutěž startuje v neděli v 8:30 hodin.    

SLEDUJEME ON-LINE

Volební místnosti se zavřely

/FOTOGALERIE/ Voliči v Česku rozhodovali o tom, jaké složení bude mít nová Sněmovna, a tím i budoucí vláda. Svými hlasy ovlivní také to, co přinesou příští zákony nebo jakou podobu bude mít státní rozpočet minimálně na příští rok. Určovat by to mohli zástupci 31 stran a hnutí, práh dolní komory ale v roli poslanců překročí jen menšina z nich.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Plzeňsko - Posilněn alkoholem a bez řidičského průkazu usedl za volant jednatřicetiletý řidič, který v noci na sobotu havaroval u Chotíkova na Plzeňsku. Kromě toho, že nadýchal bezmála dvě promile, se ukázalo, že nikdy nevlastnil řidičák.  

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení