Třináct set metrů dlouhá členitá trať čekala v sobotu na účastníky sedmé úterské traktoriády. Odhodlalo se jí zúčastnit dohromady devětapadesát závodníků.

Mezi nimi byl například i Jaroslav Borovička, již ostřílený účastník těchto závodů, který do západočeského městečka přijel z Příbrami se svým Láďou. A kdo že je to Láďa? Podomácku vyrobený traktůrek, který však ve svých útrobách skrývá motor o obsahu sedmnáct set kubických centimetrů. Ten je z vozu zn. Lada Niva stejně jako přední maska celého stroje. A odsud už je blízko k familiérnímu pojmenování. „Kamarádi mi tam dodělali čárku a háček a od té doby je to Láďa," prozrazuje nadšený závodník, horník ve výslužbě, který jezdí za tým Losiná u Plzně.

Zálibě propadl už před devíti lety a podle svých slov jí věnuje takřka všechen svůj volný čas. Úterské traktoriády se zúčastnil již pošesté.

To, že se jedná o časově náročný koníček, ví dobře i Alois Kalců, který do Úterý přijel až z Modlíkova u Havlíčkova Brodu. Na startu se objevil s traktorem, který před třemi lety složil přes zimu ve své dílně. „Motor je z Toyoty Starlet, má 1300 kubických centimetrů, přední náprava je ze Škody Felicie, zadní náprava, která je zkrácená a zúžená, je z vozu Opel Omega. Všechno ostatní je dokoupené a postupně svařené k sobě. Vlastně je to taková splácanina všeho možného," usmívá se třiašedesátiletý nadšenec, který má doma ještě jeden, o něco větší stroj.

Úterská traktoriáda je jeho letošním v pořadí již pátým závodem. Kolika podobných klání se ale zúčastnil za celý život, už nedokáže spočítat. „To opravdu nevím. Je to prostě můj obrovský koníček, kterému jsem úplně propadl," směje se menší muž, který už je dnes v důchodu; dříve se živil jako elektrikář.

Součástí traktoriády, kterou pořádalo město Úterý, byly též závody 'fichtlů', jež brázdily stejnou trať jako traktory. „Jsem rád, že se nám daří připravovat takovouhle akci. Těší mě, že se naše závody setkávají rok od roku s větší odezvou," nechal se slyšet organizátor traktoriády Zdeněk Škarda.