VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvají se svezete za osmnáct korun

Plzeň /AKTUALIZOVÁNO/ – Zatímco letos stačí cestujícímu v plzeňské městské hromadné dopravě na papírovou jízdenku 12 korun, od příštího roku bude nejspíš potřebovat 18 korun.

17.8.2011 25
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

A dražší budou zřejmě všechny lístky včetně těch koupených přes Plzeňskou kartu, SMS zprávu nebo ve voze přímo u řidiče. Zdražení jízdného včetně předplatného budou schvalovat ve čtvrtek městští radní. V případě klasických papírových jízdenek jde o poloviční nárůst jejich ceny.

„Jednorázové jízdné se neměnilo od roku 2004. Je třeba si uvědomit, že inflace vzrostla za tu dobu přibližně o dvacet procent, zdražily se energie i pohonné hmoty,“ odůvodňuje zvýšení cen náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD). Vliv má podle něj také plánované zvýšení DPH.

Šimák tvrdí, že kompenzace města dopravnímu podniku, který veřejnou dopravu pro město zajišťuje, je už pro město neúnosná. „Letos činí asi 745 milionů korun a částka každoročně stoupá,“ podotkl Šimák. Právě zdražení jízdného má Dopravním podnikům přinést v příštím roce částku ve výši asi 50 až 80 milionů korun. Zhruba o to méně by měla radnice do dopravy v příštím roce poslat.

Podle generálního ředitele PMDP Michala Krause vybere nyní podnik na jízdném asi 270 milionů korun ročně, což pokryje zhruba čtvrtinu jeho nákladů. Ty se pohybují zhruba kolem miliardy korun ročně.

Kraus připustil, že podle zkušeností podniku přijde po zdražení mírný odliv cestujících.

Co od ledna zdraží

- Papírová jízdenka namísto 12 Kč podraží na 18 Kč
- Jízdenka vytisknutá ve voze z cardmenu, přestupní, půlhodinová 16 Kč, hodinová 20 Kč
- SMS jízdenka z 15 Kč na 20 Kč
- Jízdenka u řidiče zdraží z 20 Kč na 30 Kč
- Měsíční předplatné vzroste na 440 Kč, čtvrtletní na 1300 Kč, půlroční na 2260 Kč, roční na 3910 Kč

„Vždycky dochází ke krátkodobému snížení počtu cestujících, kteří se ale později znovu vracejí,“ uvedl Kraus. PMDP ročně přepraví asi sto milionů cestujících.

Lidé zdražení dopravy kritizují. „Už zdražili vodu, nájem a teď dopravu. Vadí mi, že politici jdou vždycky cestou, která postihne obyčejné lidi,“ zlobila se v úterý Milena Karasová. Na druhou stranu uznala, že úroveň veřejné dopravy je v Plzni velmi dobrá. „Je fakt, že třeba v Praze jezdí horší vozy,“ připustila.

Zástupce TOP 09 Petr Suchý tvrdí, že není zásadně proti zdražení dopravy, ale chybí mu podložení návrhu konkrétními čísly. „Argumenty, že se už dlouho nezdražovalo, jsou zvláštní. A bohužel nevidím snahu o šetření ze strany dopravního podniku,“ prohlásil Suchý s tím, že společnost má spoustu prostoru pro omezení výdajů. „Například je nadbytek tramvají. Všechny nepotřebují,“ uvedl Suchý.

Snahu dopravního podniku šetřit nevidí ani bývalý plzeňský primátor Pavel Rödl (Občané.cz). „Náročnost Dopravních podniků vůči městu je ohromná a stoupá každým rokem. Před jedenácti lety požadovaly od města asi 250 milionů korun ročně, dnes se částka blíží 800 milionům korun,“ řekl Rödl s tím, že v Plzni je málokdy vůle měnit ceny jízdenek, takže když se k tomu radnice odhodlá, jde o výrazný skok.

Zdražení jízdného je v kompetenci městské rady, zastupitelstvo se jím zabývat nemusí.

Šimák: Plat ředitele už nevybočuje z obvyklého hodnocení

Plzeň – Zdražení cen jízdného kritizuje opozice hlavně proto, že snaha Dopravních podniků o šetření není vidět. Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD) tvrdí, že se na úspory v budoucnu zaměří.

Čím cestujícím odůvodníte zvýšení cen městské hromadné dopravy?
Nejdřív chci říci, že v Plzni máme kvalitní dopravu, což musí většina cestujících, kteří ji používají, uznat. Připomenu kvalitu vozidel, zvyšování počtu nízkopodlažních vozů nebo i dodržování jízdních řádů. Bohužel náklady jsou vyšší než příjmy, ale to je stejné na celém světě. Takže je potřeba, aby rozdíl doplácelo město. V současné době se ten doplatek dostává do výše, která je v trvale neudržitelném stavu. A je s tím potřeba něco udělat.

Mluvíme zhruba o 740 milionové částce, kterou město Dopravním podnikům letos poslalo a která stále roste.
Ano, pokud by nedošlo ke zdražení jízdného, dostali bychom se v příštím roce někam přes 800 milionů korun a to už je částka, na kterou město v současné době nemá. Musíme proto zrevidovat všechno, co bylo v dopravním podniku nastaveno v uplynulém období. V současné době se dostáváme do situace, která je v budoucnu nadále neudržitelná.

Takže zdražujete, abyste nemuseli Dopravním podnikům posílat už více než 800 milionů korun. To budete zdražovat dopravu cestujícím každý rok, abyste pomohli nakrmit dopravní podnik?
Každý rok zvyšovat jednotlivé jízdné určitě nebudeme, to je náročné a drahé už na přípravu. Ale je otázkou, zda o příslušnou míru inflace vykázanou Českým statistickým úřadem nebude zvyšována cena u předplatného.

Na co konkrétně jde nejvíc peněz z té částky, kterou město Dopravnímu podniku posílá? Jde z toho například něco do kolejišť, která jsou v Plzni ve špatném stavu, a pracuje se na jejich opravách?
To opravdu ne. Koleje jsou v majetku města a všechny náklady spojené s jejich údržbou nebo údržbou trakčních vedení platí město z jiných peněz. Těch více než 700 milionů korun se týká nákladů spojených s provozem a s udržováním vozidel a jejich obměnou. Právě proto, že dopravní podnik má tak kvalitní vozy, je i jejich údržba tak drahá.

Všechny instituce šetří a denně slyšíme, že škrtají peníze. Kde a kolik peněz se pokusil ušetřit dopravní podnik, než navrhl radnici zdražení jízdného? A jakou částku ušetřil?
Předpokládám, že se samozřejmě snažil situaci vybalancovat a na město se obrátil v nejnutnější míře z pohledu managementu. Bohužel ten návrh se stejně dostal na čísla, o kterých se bavíme a management bude muset ještě odkrýt nějaké další rezervy. Podnik má ale složitou strukturu s tisíci zaměstnanci, takže není možné dost dobře zvenčí ukazovat na to, kde by se dalo všude ušetřit. Management sám musí ty možnosti posoudit.

Jistě, můžete ale zkusit uvést alespoň některý příklad, kde se snažil dopravní podnik sám ušetřit například na provozních výdajích?
Dopravní podnik má nové představenstvo od března tohoto roku. Všechny věci týkající se úspor je potřeba řešit při návrhu plánu a zároveň je třeba dodržování toho plánu důsledně plnit. Myslím, že těmito postupnými kroky by se dala odhalit jistá místa, kde by se dalo ušetřit. Zatím ještě nemám k dispozici přepracované plány podniku na rok 2012, takže se rád seznámím s tím, o které položky se liší ten původní plán, který směřoval až k částce přes 800 milionů korun. Měl by být zhruba o 80 až 100 milionů nižší.

Platy managementu v Dopravních podnicích jsou více než nadprůměrné, před několika lety se řešil nadstandardní plat generálního ředitele. Můžete teď říci, kolik peněz berou v podniku ředitelé, kolik řidiči tramvají, trolejbusů a autobusů a kolik si vydělá například revizor?
Pokud máte na mysli tu jednu událost, kterou probíral tisk někdy v roce 2008, tak to byl případ, kdy si tehdejší vedení neuvědomilo, že je potřeba ´zastropovat´ některé položky, protože hospodářský výsledek podniku se tehdy vyvinul nečekaně příznivě pro Dopravní podniky. Bylo to určité extempore, které bylo odstraněno už za minulého vedení podniku. Když začneme u řidičů, jejich průměrná mzda se pohybuje zhruba od 22,5 tisíce měsíčně ke 24 tisícům korun, na trolejbusech je trochu vyšší, na tramvajích zase nižší. Revizoři si vydělají zhruba 22,5 tisíce korun.

A ředitelé?
Co se týká managementu, generální ředitel má základní plat, který se blíží 100 tisícům korun a má měsíční odměny na základě plnění jednotlivých ukazatelů. Ta částka je měsíčně až 30 tisíc korun. Jinak na základě hospodářského výsledku, kterého dopravní podniky docílí, je možná i jednorázová cílová roční odměna, která by neměla přesáhnout při stoprocentním splnění všech výsledků zhruba milion korun. Domnívám se, že to není vybočení z obvyklého ohodnocování manažerů. Ostatní ředitelé v dopravním podniku mají plat nižší.

Autor: Dana Veselá

17.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 25
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
22

Volební místnosti se zavřely

Ilustrační foto.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Volební účast v Plzni se pohybuje kolem 60 procent

Plzeň - V parlamentních volbách 2017 šlo v Plzni k volebním urnám kolem 60 procent voličů.

Sportovci bez šance na úspěch

Plzeň - Podle jmen by se mohlo zdát, že sestavili dobrý tým, který může porážet své soky.

SOUTĚŽ o vstupenky na Tátu

Plzeň – Celosvětově úspěšná one man show Táta o tom, jak lze s humorem zvládnout období před narozením dítěte a po něm, se stala vedle Cavemana jednou z programových stálic Měšťanské besedy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení