Výstavbu tramvajového napojení univerzitního kampusu, které mělo být hotové do roku 2014, zatím uložili k ledu.

Důvodem jsou nejen chybějící peníze, ale také fakt, že na místě nevznikne bytová zástavba a nové obchody, jak bylo původně plánováno. „Dosud navíc nejsou majetkově vyřešené dva pozemky," upozornil primátor Martin Baxa (ODS). Kvůli tomu nebylo možné požádat ani o stavební povolení a hotová není ani projektová dokumentace.

Pro Západočeskou univerzitu znamená odložení výstavby obrovské komplikace, s tramvají nebo trolejbusem, o němž se také uvažovalo, totiž počítala při rozšiřování svého kampusu. „V horizontu dvou let dobudujeme vědecká centra, v nichž bude pracovat několik stovek pracovníků. A těm musíme nabídnout kvalitní zázemí včetně infrastruktury," upozorňuje prorektor pro vnější vztahy Josef Basl. Čtvrteční rozhodnutí zastupitelů vnímá Basl jako nesplnění slibů ze strany města.

Zastupitelka za Občany.cz Jaroslava Maříková, která na univerzitě pracuje, se navíc obává, že by dotace z EU mohly být ohroženy úplně. „Nedokážu si představit, jak nám to zkolaudují. S tramvajovou tratí jsme zkrátka počítali. Bojím se, abychom ty získané dvě miliardy zase nemuseli vracet," upozornila zastupitele Maříková.

Univerzita může zatím počítat pouze s posílením současných autobusových linek., jiné investice město neplánuje. „Dopravní podniky mohou v brzké době nasadit dva autobusy ze zrušené linky 55," slíbil ekonomický náměstek Martin Zrzavecký (ČSSD). Přestože stejně jako zbytek vedení města tvrdí, že projekt byl jen odložen, při jednání mluvil jinak. „Měly tam vzniknout domy s 2500 byty, ty ale nebudou. Pak je otázka, zda je kapacitně nutné tam tramvajovou trať stavět," řekl Zrzavecký.

Univerzita však na tramvaji trvá. „Myšlenky na ni jsme se nevzdali," tvrdí prorektor Basl. Z toho, že by ale univerzita kvůli chybějícím kolejím musela vracet dotace, strach nemá. „Takové informace nemáme," dodal.

Přestože se z opozičních lavic ozývala silná kritika směrem k vedení města, téměř všichni zastupitelé napříč politickým spektrem se shodli, že odložení trati může jenom pomoci. Město by totiž mohlo z dotace získat víc než současných dvacet procent. „Vše nasvědčuje tomu, že v příštích letech budou prostředky z EU směrovány hlavně do veřejné dopravy. Pozastavuji se ale nad tím, že je to jeden z mála koncepčních návrhů, který velká koalice měla, a teď ho odkládáme," připomněl topkař Petr Suchý.

Na tramvajovou trať mělo město slíbenou dotaci ve výši 150 milionů korun. „Aby nepropadly, přesuneme je na vybudování nového archivu na Světovaru," doplňuje primátor Baxa.